- Збереження соціального здоров’я підлітків в умовах воєнного стану
Збереження соціального здоров’я підлітків в умовах воєнного стану
Ukrainian Journal of Perinatology and Pediatrics. 2025.2(102): 124-132. doi: 10.15574/PP.2025.2(102).124132
Єфремова О. П.1, Максимчук Б. А.2, Максимчук І. А.2, Макогончук Н. В.3, Лисюк С. Р.4
1Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка, Україна
2Ізмаїльський державний гуманітарний університет, Україна
3Національна академія Державної прикордонної служби України імені Б. Хмельницького, м. Хмельницький, Україна
4Одеська національна музична академія імені А.В. Нежданової, Україна
Для цитування: Єфремова ОП, Максимчук БА, Максимчук ІА, Макогончук НВ, Лисюк СР. (2025). Збереження соціального здоров’я підлітків в умовах воєнного стану. Український журнал Перинатологія і Педіатрія. 2(102): 124-132. doi: 10.15574/PP.2025.2(102).124132.
Стаття надійшла до редакції 09.02.2025 р.; прийнята до друку 15.06.2025 р.
Систематичний аналіз наукових джерел щодо збереження соціального здоров’я українських підлітків дав змогу стверджувати, що соціальне здоров’я підлітків є важливим компонентом соціального розвитку. У статті констатовано, що соціальна сторона здоров’я відображає фізичний стан підлітків та спрямованість на їхні соціальні обов’язки. Складовими соціального здоров’я підлітків науковці вважають емоційну, соціальну, комунікативну, інтелектуальну компетентності. Збереження соціального здоров’я є компонентом соціального благополуччя підлітків. Фізичний розвиток дітей підліткового віку, дотримання здорового способу життя, режиму, раціонального харчування – пов’язані з формуванням соціального здоров’я та соціалізацією. Медики та психологи виокремлюють підлітковий вік як важливий етап у розвитку дитини. Умови воєнного стану є складними життєвими обставинами, що заважають підліткам сприйняти та виконувати соціальні ролі, норми та цінності, моделі поведінки.
Мета – провести систематичний аналіз наукових джерел щодо збереження соціального здоров’я підлітків в умовах воєнного стану.
В умовах воєнного стану відбувається зміна цінностей соціального здоров’я всього населення, та підлітків зокрема. У статті наголошено на важливості соціального здоров’я, формування здорового способу життя підлітків, відмови від шкідливих звичок (вживання наркотиків, алкоголю, паління). Соціальне здоров’я підлітків є актуальним напрямом забезпечення соціальної підтримки дітей підліткового віку. Збереження соціального здоров’я вимагає системного підходу та співпраці між урядом, громадянами, громадськими організаціями щодо створення сприятливих умов для всебічного розвитку підлітків. Умови воєнного стану негативно впливають на якість життя та задоволення потреб підлітків. Збереження соціального здоров’я дітей підліткового віку має позитивний вплив на соціалізацію, соціальне благополуччя та ступінь інтеграції в українське суспільство.
Автори заявляють про відсутність конфлікту інтересів.
Ключові слова: підлітки, здоровий спосіб життя, збереження здоров’я, соціальне здоров’я, соціальне благополуччя, складові соціального здоров’я, умови воєнного стану.
ЛІТЕРАТУРА
1. Бабич ВІ. (2015). Професійна підготовка майбутніх учителів до виховання соціально здорових підлітків: теорія і практика: монографія. Харків: Щедра садиба плюс: 488.
2. Березяк КМ, Накорчевська ОП, Васильєва ОА. (2022). Психологічні особливості адаптації студентів до навчання в умовах війни. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 10(15): 401-411.
3. Бобро АА. (2014). Сутність поняття «соціальне здоров’я» у науковій літературі. Вісник Чернігівського національного університету. Серія: Педагогічні науки. 122: 19-23.
4. Бушай ІМ. (2023). Розвиток соціального імунітету молоді. Науково-практична конференція «Особистість у просторі проблем ХХІ століття»: програма і матеріали, 25 травня 2023 року, Київ, Україна. Національний університет «Києво-Могилянська академія». Київ: НаУКМА: 5-6. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/47c44d0e-21ee-4333-a353-cfeadb6cffe0/content.
5. Бушай ІМ. (2024). Формування соціального імунітету молоді. Габітус. 67: 40-46. URL: http://habitus.od.ua/journals/2024/67-2024/6.pdf. https://doi.org/10.32782/2663-5208.2024.67.4
6. Chaffin M, Campbell C, Whitworth DN, Gillaspy SR, Bard D et al. (2017). Accuracy of a Pediatric Behavioral Health Screener to Detect Untreated Behavioral Health Problems in Primary Care Settings. Clinical Pediatrics. 56(5): 427-434. https://doi.org/10.1177/0009922816678412; PMid:28420256
7. Федько ОА. (2009). Основні принципи забезпечення здорового способу життя. Державне управління: удосконалення та розвиток. 4.
8. Gallup Inc, Healthways Inc. State of global well-being. (2014). Results of the Gallup-Healthways Global well-being index. URL: https://wellbeingindex.sharecare.com/wp-content/uploads/2017/12/State-of-Global-Well-Being-2014.pdf.
9. Грищенко СВ. (2024). Медичні та соціальні аспекти раціонального харчування для підтримки здоров’я українських підлітків. Сучасна педіатрія. Україна. 2(138): 125-132. https://doi.org/10.15574/SP.2024.138.125.
10. Гичко ЮВ. (2021). Формування емоційної компетентності майбутніх психологів засобами коуч-технологій. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії. Спеціальність: 05 Соціальні та поведінкові науки. 053 Психологія. Умань: 240. URL: https://nauka.udpu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/01/%D0%94%D0%B8%D1%81%D0%B5%D1%80%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F-%D0%93%D0%B8%D1%87%D0%BA%D0%BE-%D0%AE%D0%BB%D1%96%D1%97-%D0%92%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BC%D0%B8%D1%80%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B8-1.pdf.
11. Гичко ЮВ. (2023). Емоційна компетентність як важлива умова формування професійного фахівця. URL: https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/6789/5885/1/Emocijna_kompetentnist%60_yak_vazhly%60va_umova_formuvannya_profesijnogo_faxivcya.pdf.
12. Логвиненко ВМ, Грицанюк ВВ, Костишин ЕІ. (2021). Формування соціального здоров’я дітей, батьки яких перебувають в складних життєвих обставинах. Психологія та соціальна робота. 2(54): 139-149. https://doi.org/10.18524/2707-0409.2021.2(54).241393
13. Львівський університет. (2022). Психологічна служба університету: активна робота на фронті ментального здоров’я. lnu.edu.ua. URL: https://lnu.edu.ua/psykholohichna-sluzhba-universytetu-aktyvna-robota-na-fronti-mentalnoho-zdorov-ia/.
14. Національний інститут стратегічних досліджень. (2023). Підтримка ментального здоров’я під час війни. URL: https://niss.gov.ua/news.
15. Огнєв ВА, Чухно ІА та інш. (2020). Соціальне благополуччя та інтегральні індекси його оцінки. Метод. розроб. для викладачів до проведення практ. заняття студентів. Упоряд. ВА Огнєв, ІА. Чухно. Харків: ХНМУ: 20.
16. Київський Пиріг. (2022). Що таке адаптація в психології. URL: https://pyrogiv.kiev.ua/shho-take-adaptaciya-v-psixologi%D1%97.
17. Шевченко С, Варіна Г. (2020). Психологічні детермінанти розвитку життєстійкості особистості в сучасних умовах турбулентності. Матеріали Міжнародної наукової онлайн-конференції «Актуальні питання розвитку суспільства в умовах турбулентності». Школа економіки та менеджменту в державному управлінні. Братислава: 185-192.
18. Шевчук ТІ. (2022). Визначення стану сформованості соціокомунікативної компетентності у студентів-медиків. Перспективи та інновації науки. (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»): 9(14): 483-494.
19. Штриголь ДВ, Міхановська НГ, Луценко ОЛ. (2023). Вплив домашнього насильства на ментальне здоров’я та психосоціальне функціонування дітей та підлітків: закордонний досвід діагностики. Психіатрія, неврологія та медична психологія. (22): 6-13. https://doi.org/10.26565/2312-5675-2023-22-01.
20. Spencer AE, Plasencia N, Sun Y, Lucke C, Haile H, Cronin R et al. (2018). Screening for Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder and Comorbidities in a Diverse, Urban Primary Care Setting. Clinical Pediatrics. 57(12): 1442-1452. https://doi.org/10.1177/0009922818787329; PMid:30003797
21. Ткачишина ОР. (2023). Проблема ментального здоров’я в Україні: психологічний аналіз. Габітус. 53: 207-211. https://doi.org/10.32782/2663-5208.2023.53.35
22. Тимошенко НЄ. (2024). Соціальне здоров’я як складова соціального благополуччя. Наука і техніка сьогодні. 3(31): 693-704.
23. Уретій О. (2022). Психологічна допомога під час війни: куди звернутись. URL: https://armyinform.com.ua/2022/06/15/psyhologichna-dopomoga-pid-chas-vijny-kudy-vernutys/.
24. VCTR.media. (2022). Психологічні труднощі, мотивація та відновлення. Як викладати в умовах війни. URL: https://vctr.media/ua/yak-vikladati-v- umovah-vijni-139460.
25. Вітрова Ю. (2023). Медицина в умовах війни: ІТ-революція і розвиток після конфлікту. LB.ua. 15 вересня. URL: https://lb.ua/news/2023/09/15/574951.
26. Вовченко ОА. (2024). Ментальне здоров’я як глобальний виклик сьогодення та майбутнього у системі спеціальної психології. Глобальна наука: перспективи та інновації. Матеріали VI Міжнародної науково-практичної конференції. Ліверпуль, Велика Британія 1-3 лютого 2024 року. Ліверпуль: 308-312.
27. Здоров’я. (2024). Посібник з освіти в області прав людини за участі молоді. URL: https://www.coe.int/uk/web.