• Вплив пандемії COVID-19 на стан фізичного і психічного здоров’я дітей та підлітків
ua До змісту Повний текст статті

Вплив пандемії COVID-19 на стан фізичного і психічного здоров’я дітей та підлітків

Modern Pediatrics. Ukraine. (2025).1(145): 23-31. doi: 10.15574/SP.2025.1(145).2331
Даниленко Г. М.1, Медведовська Н. В.2, Диннік В. О.1
1ДУ «Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків НАМН України», м. Харків
2Національна академія медичних наук України, м. Київ, Україна

Для цитування: Danylenko HM, Medvedovska NV, Dynnik VO. (2025). The impact of the COVID-19 pandemic on the physical and mental health of children and adolescents. Modern Pediatrics. Ukraine. 1(145): 23-31. doi: 10.15574/SP.2025.1(145).2331.
Стаття надійшла до редакції 30.10.2024 р., прийнята до друку 11.02.2025 р.

Мета – визначити найбільш значущі чинники, що мали вплив на якість життя дітей шкільного віку із хронічними неінфекційними захворюваннями під час COVID-19.
Матеріали та методи. Проанкетовано 2905 респондентів: 2135 дітей 10-18 років, які навчалися в закладі загальної середньої освіти (1-3 групи здоров’я), 770 дітей та підлітків, які звернулися за допомогою до клініки (4-5 групи здоров’я).
Результати. Найбільш значущою для всіх дітей і підлітків в умовах пандемії COVID-19 була загроза захворювання рідних. Другою по значущості проблемою стало те, що діти не могли відвідувати школу і повинні були перейти на дистанційне онлайн навчання. Збільшився час знаходження біля комп’ютера, особливо це торкнулося дітей 4-5 групи здоров’я. Інформацію про COVID-19 найчастіше знаходили через Інтернет, рідше – від батьків, ще рідше – від ЗМІ та друзів. Не помітили змін у стані здоров’я – 84,3%. Із тих, хто відчув зміни, вказували на погане самопочуття, сонливість, слабкість, непрацездатність, втому – 22,5%, гіподинамію – 21,2%, погіршення зору – 26,5%. Також скаржились на головний біль, мігрень, збільшення власної ваги, біль у колінах, підвищення цукру у крові, інше. Як прояв впливу на емоційний та психологічний стан у дітей простежувався мінливий настрій, депресивні думки, агресивність, дратівливість, збудженість, емоційна нестабільність (14,2%). Хвилювання через ситуацію з пандемією COVID-19 виражалося насамперед тривогою та напруженістю у 27,3% респондентів майже постійно і у 24,8% – іноді («час від часу»); відчуття невизначеності, нестабільності визнавали 25,5%; загрози захворіти на COVID-19 – 19,4%.
Висновки. Діти набули певного досвіду і пріоритетом стало усвідомлення цінності життя і здоров’я не тільки свого, а і своїх близьких. На другому та третьому місцях було освоєння навчання online, вміння розумно розподілити свій час та розширення знань щодо гігієнічних навичок у період пандемії. Приблизно 12% дітей та підлітків переглянули своє ставлення до спілкування і наявності друзів, зв’язків із суспільством, знайшли нові захоплення.
Автори заявляють про відсутність конфлікту інтересів.
Ключові слова: COVID-19, діти, підлітки, фізична активність, проблеми, які турбували, набутий досвід.

ЛІТЕРАТУРА

1. Achterberg M, Dobbelaar S, Boer OD, Crone EA. (2021). Perceived stress as mediator for longitudinal effects of the COVID-19 lockdown on wellbeing of parents and children. Sci Rep. 11(1): 2971. https://doi.org/10.1038/s41598-021-81720-8; PMid:33536464 PMCid:PMC7859207

2. Amorim R, Catarino S, Miragaia P, Ferreras C, Viana V, Guardiano M. (2020). The impact of COVID-19 on children with autism spectrum disorder. Rev Neurol. 71(8): 285-291. https://doi.org/10.33588/rn.7108.2020381; PMid:33034366

3. Ashikkali L, Carroll W, Johnson C. (2020). The indirect impact of COVID-19 on child health. Paediatrics and Child Health. 30(12): 430-437. https://doi.org/10.1016/j.paed.2020.09.004; PMid:32959000 PMCid:PMC7494255

4. Bentenuto A, Mazzoni N, Giannotti M, Venuti P, de Falco S. (2021). Psychological impact of Covid-19 pandemic in Italian families of children with neurodevelopmental disorders. Res Dev Disabil. 109: 103840. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2020.103840; PMid:33383468 PMCid:PMC9186313

5. Bignardi G, Dalmaijer ES, Anwyl-Irvine AL, Smith TA, Siugzdaite R et al. (2020). Longitudinal increases in childhood depression symptoms during the COVID-19 lockdown. Arch Dis Child. 106(8): 791-797. https://doi.org/10.1136/archdischild-2020-320372; PMid:33298552 PMCid:PMC7733224

6. Biradar V, Dalvi P. (2020). Impact of COVID19 on Child Health: Parents Perspective. International Journal of Nursing Education and Research. 8(4): 463-467. https://doi.org/10.5958/2454-2660.2020.00102.7

7. Commodari E, La Rosa VL (2020). Adolescents in Quarantine During COVID-19 Pandemic in Italy: Perceived Health Risk, Beliefs, Psychological Experiences and Expectations for the Future. Front Psychol. 11: 559951. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.559951; PMid:33071884 PMCid:PMC7538632

8. D'Souza D, Empringham J, Pechlivanoglou P, Uleryk EM, Cohen E, Shulman R. (2023). Incidence of Diabetes in Children and Adolescents During the COVID-19 Pandemic: A Systematic Review and Meta-Analysis. JAMA Netw Open. 6(6): e2321281. https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2023.21281; PMid:37389869 PMCid:PMC10314307

9. Ellis WE, Dumas TM, Forbes LM (2020). Physically isolated but socially connected: Psychological adjustment and stress among adolescents during the initial COVID-19 crisis. Canadian Journal of Behavioural Science/Revue canadienne des sciences du comportement. 52(3): 177. https://doi.org/10.1037/cbs0000215

10. Ellis WE, Zarbatany L. (2017). Understanding processes of peer clique influence in late childhood and early adolescence. Child Development Perspectives. 11(4): 227-232. https://doi.org/10.1111/cdep.12248

11. Flaxman S, Whittaker C, Semenova E, Rashid T, Parks RM, Blenkinsop A et al. (2023). Assessment of COVID-19 as the underlying cause of death among children and young people aged 0 to 19 years in the US. JAMA Netw Open. 6(1): e2253590. https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2022.53590; PMid:36716029 PMCid:PMC9887489

12. Francisco R, Pedro M, Delvecchio E, Espada JP, Morales A et al. (2020). Psychological symptoms and behavioral changes in children and adolescents during the early phase of COVID-19 quarantine in three European countries. Front Psychiatry. 11: 570164. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2020.570164; PMid:33343415 PMCid:PMC7744455

13. Giannopoulou I, Efstathiou V, Triantafyllou G, Korkoliakou P, Douzenis A. (2021). Adding stress to the stressed: Senior high school students' mental health amidst the COVID-19 nationwide lockdown in Greece. Psychiatry Res. 295: 113560. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113560; PMid:33187723 PMCid:PMC7647459

14. Goldfeld S, O'Connor E, Sung V, Roberts G, Wake M et al. (2022). Potential indirect impacts of the COVID-19 pandemic on children: a narrative review using a community child health lens. Medical Journal Australia. 216(7): 364-372. https://doi.org/10.5694/mja2.51368; PMid:35066868

15. Graell M, Morón-Nozaleda MG, Camarneiro R, Villaseñor Á, Yáñez S, Muñoz R et al. (2020). Children and adolescents with eating disorders during COVID-19 confinement: Difficulties and future challenges. Eur Eat Disord Rev. 28(6): 864-870. https://doi.org/10.1002/erv.2763; PMid:32729139

16. Guo Z, Zhang Y, Liu Q. (2023). Bibliometric and visualization analysis of research trend in mental health problems of children and adolescents during the COVID-19 pandemic. Front Public Health. 10: 1040676. https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.1040676; PMid:36684924 PMCid:PMC9853402

17. Hedderson MM, Bekelman TA, Li M, Knapp EA, Palmore M, Dong Y et al. (2023). Trends in screen time use among children during the COVID-19 pandemic, July 2019 through August 2021. JAMA Netw Open. 1: 6(2): e2256157. https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2022.56157; PMid:36790805 PMCid:PMC9932850

18. Kauhanen L, Wan Mohd Yunus WMA, Lempinen L, Peltonen K, Gyllenberg D, Mishina K, et al. (2023). A systematic review of the mental health changes of children and young people before and during the COVID-19 pandemic. Eur Child Adolesc Psychiatry. 32(6): 995-1013. https://doi.org/10.1007/s00787-022-02060-0; PMid:35962147 PMCid:PMC9373888

19. Lecuelle F, Leslie W, Huguelet S, Franco P, Putois B. (2020). Did the COVID-19 lockdown really have no impact on young children's sleep? J Clin Sleep Med. 16(12): 2121. https://doi.org/10.5664/jcsm.8806; PMid:32975192 PMCid:PMC7848939

20. Liu Y, Yue S, Hu X, Zhu J, Wu Z, Wang J, Wu Y. (2021). Associations between feelings/behaviors during COVID-19 pandemic lockdown and depression/anxiety after lockdown in a sample of Chinese children and adolescents. J Affect Disord. 284: 98-103. https://doi.org/10.1016/j.jad.2021.02.001; PMid:33592433 PMCid:PMC8771471

21. Mayra ST, Kandiah J, McIntosh CE. (2023). COVID-19 and health in children and adolescents in the US: A narrative systematic review. Psychology in the Schools. 60(5): 1329-1346. https://doi.org/10.1002/pits.22723; PMid:35572171 PMCid:PMC9088696

22. McDool E, Powell P, Roberts J, Taylor K. (2020). The internet and children's psychological wellbeing. J. Health Econ. 69: 102274. https://doi.org/10.1016/j.jhealeco.2019.102274; PMid:31887480

23. Morello R, Mariani F, Mastrantoni L, De Rose C, Zampino G, Munblit D et al. (2023). Risk factors for post-COVID-19 condition (Long Covid) in children: a prospective cohort study. EClinicalMedicine. 59: 101961. https://doi.org/10.1016/j.eclinm.2023.101961; PMid:37073325 PMCid:PMC10101848

24. Oberg C, Hodges HR, Gander S, Nathawad R, Cutts D. (2022). The impact of COVID-19 on children's lives in the United States: Amplified inequities and a just path to recovery. Curr Probl Pediatr Adolesc Health Care. 52(7): 101181. https://doi.org/10.1016/j.cppeds.2022.101181; PMid:35400596 PMCid:PMC8923900

25. Panchal U, Salazar de Pablo G, Franco M, Moreno C, Parellada M et al. (2023). The impact of COVID-19 lockdown on child and adolescent mental health: systematic review. Eur Child Adolesc Psychiatry. 32(7): 1151-1177. https://doi.org/10.1007/s00787-021-01856-w; PMid:34406494 PMCid:PMC8371430

26. Pisano L, Galimi D, Cerniglia L. (2020). A qualitative report on exploratory data on the possible emotional/behavioral correlates of Covid-19 lockdown in 4-10 years children in Italy. https://doi.org/10.31234/osf.io/stwbn

27. Pons J, Ramis Y, Alcaraz S, Jordana A, Borrueco M, Torregrossa M. (2020). Where Did All the Sport Go? Negative Impact of COVID-19 Lockdown on Life-Spheres and Mental Health of Spanish Young Athletes. Front Psychol. 11: 611872. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.611872; PMid:33365006 PMCid:PMC7750436

28. Weyers S, Rigó M. (2023). Child health and development in the course of the COVID-19 pandemic: are there social inequalities? Eur J Pediatr. 182(3): 1173-1181. https://doi.org/10.1007/s00431-022-04799-9; PMid:36604347 PMCid:PMC9816013

29. Yeasmin S, Banik R, Hossain S, Hossain MN, Mahumud R et al. (2020). Impact of COVID-19 pandemic on the mental health of children in Bangladesh: A cross-sectional study. Child Youth Serv Rev. 117: 105277. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105277; PMid:32834275 PMCid:PMC7387938

30. Yue J, Zang X, Le Y, An Y. (2022). Anxiety, depression and PTSD among children and their parent during 2019 novel coronavirus disease (COVID-19) outbreak in China. Curr Psychol. 41(8): 5723-5730. https://doi.org/10.1007/s12144-020-01191-4; PMid:33223783 PMCid:PMC7666617