• Стан та перспективи розвитку медичного забезпечення школярів і підлітків в Європі та Україні
ua До змісту Повний текст статті

Стан та перспективи розвитку медичного забезпечення школярів і підлітків в Європі та Україні

Modern Pediatrics. Ukraine. (2025).1(145): 88-93. doi: 10.15574/SP.2025.1(145).8893
Даниленко Г. М.1, Страшок Л. А.1,2, Сидоренко Т. П.1, Ісакова М. Ю.1,2, Завеля Е. М.1,2Водолажський М. Л.1, Єщенко А. В.1,2
1ДУ «Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків Національної академії медичних наук України», м. Харків
2Харківський національний медичний університет, Україна

Для цитування: Даниленко ГМ, Страшок ЛА, Сидоренко ТП, Ісакова МЮ, Завеля ЕМ, Водолажський МЛ, Єщенко АВ. (2025). Стан та перспективи розвитку медичного забезпечення школярів і підлітків в Європі та Україні. Сучасна педіатрія. Україна. 1(145): 88-93. doi: 10.15574/SP.2025.1(145).8893.
Стаття надійшла до редакції 30.08.2024 р., прийнята до друку 11.02.2025 р.

У несприятливих умовах воєнного стану в Україні збереження здоров’я підростаючого покоління стає найважливішим завданням державної політики.
Мета – визначити оптимальну модель медичного забезпечення дітей шкільного віку та підлітків України на підставі світового і вітчизняного досвіду в мирний, воєнний та повоєнний час.
Об’єкт дослідження – світові і вітчизняні тенденції медичного забезпечення учнівській молоді в мирний час і період гуманітарної кризи: публікації Європейського бюро Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), статті в засобах наукової комунікації (2000-2024 рр.).
Світова ініціатива ВООЗ у сфері шкільної охорони здоров’я спрямована на підвищення освітнього рівня дітей, пропаганди здорового способу життя на регіональному, національному і глобальному рівнях. У звітних документах Європейського бюро ВООЗ визначається, що інвестиції в здоровʼя дітей і підлітків приносять більші економічні та соціальні переваги порівняно з вторинною та іншими видами профілактики захворювань серед дорослого населення. Концепцією запропоновано стандарти якості шкільних медичних послуг і компетенцій для фахівців шкільної охорони здоров’я. За результатами проєкту «Models of Child Health Appraised» (2018-2020 рр.) встановлено, що існують різні моделі медичного забезпечення в навчальних закладах за відмінністю щодо підпорядкування, фінансування, підготовки кадрів. ДУ «Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків НАМН України» (м. Харків) запропоновано програму медико-профілактичних заходів щодо збереження здоров’я дітей шкільного віку і підлітків в умовах стійкої гуманітарної кризи.
Висновки. Найбільш оптимальною моделлю медичного забезпечення дітей шкільного віку і підлітків є мультидисциплінарний підхід із формування здорового способу життя і створення відповідних умов для його здійснення. Вирішення проблеми підтримки здоров’я дітей та підлітків шкільного віку набуває особливої актуальності в період гуманітарних потрясінь і потребує удосконалення в Україні в умовах сьогодення.
Автори заявляють про відсутність конфлікту інтересів.
Ключові слова: підлітки, учні, медичне забезпечення, шкільна охорона здоров’я.

ЛІТЕРАТУРА

1. Балакірєва ОМ, Бондар ТВ, Даниленко ГМ та ін. (2019). Соціальна обумовленість та показники здоров’я підлітків та молоді: за результатами соціологічного дослідження в межах міжнародного проекту «Здоров’я та поведінкові орієнтації учнівської молоді». Київ: Фоліант. URL: https://www.unicef.org/ukraine/media/921/file/Social%20conditionality%20and%20indicators%20of%20adolescent%20and%20youth%20health%20in%20Ukraine.pdf.

2. Бондар Т, Ганюков О, Дурнєв О. (2023). Доповідь про стан дітей в Україні під час війни 2022-2023 років, підсумки моніторингу ситуації в рамках кампанії #crossborderchildhoodua. URL: https://adcmemorial.org/uk/novina-uk/stanovishhe-ditej-iz-simej-vimusheno-peremishhenih-u-mezhah-ukraini-vnaslidok-vijskovoi-agresii-rosii-pislya-24-lyutogo-2022-roku/.

3. Commission Deliverable. (2018, Jul). Final report on the description of the various models of school health services and adolescent health services, including quality assessments and costs MOCHA-project 'Models of Child Health Appraised (MOCHA). D17 (3.1): 136.

4. ESPAD Group. (2020). ESPAD Report 2019: Results from the European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs, EMCDDA Joint Publications, Publications Office of the European Union, Luxembourg. doi: 10.2810/877033.

5. Лях Т, Спірін А, Жуков В. (2023). Соціальна профілактика ризикованої поведінки підлітків. Ввічливість. Humanitas. 1: 64-72. doi: 10.32782/humanitas/2023.1.9.

6. Меркулова ТВ, Меркулов ВВ. (2020). Сучасні тренди поведінкових ризиків учнівської молоді. Актуальні проблеми сучасної медицини. 5: 3-10. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.1.9.

6. Merkulova T, Merkulov V. (2020). Modern trends of behavioral risks of studenting youth. Actual problems of modern medicine. 5: 3-10. https://doi.org/10.26565/2617-409X-2020-5-01

7. Park M, Budisavljević S, Alemán-Díaz AY, Weber MW. (2023). Child and adolescent health in Europe: Towards meeting the 2030 agenda. J Glob Health. 20(13): 04011. https://doi.org/10.7189/jogh.13.04011; PMid:36655877 PMCid:PMC9850873

8. Пересипкіна ТВ, Сидоренко ТП, Голубнича ГІ, Зинчук АМ, Пересипкіна АМ. (2021). Концептуальні засади організації медичної допомоги учням закладів загальної середньої освіти у період реформування медичної та освітньої галузей. Актуальні проблеми сучасної медицини. 7: 64-72. https://doi.org/10.26565/2617-409X-2021-7-07.

9. Петровська К. (2015). Соціально-психологічні чинники ризикованої поведінки учнівської молоді. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Мелітополь. 1(14): 134-138. URL: http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/27/1/24.pdf.

10. Страшок ЛА, Даниленко ГМ, Завеля ЕМ, Ісакова МЮ, Єщенко АВ. (2022). Про перспективи розвитку шкільної медицини в Україні. Схiдноєвропейський журнал внутрiшньої та сiмейної медицини. 2: 11-16. https://doi.org/10.15407/internalmed2022.02.011.

11. The Lancet Child & Adolescent Health. (2022, May). Children: innocent victims of war in Ukraine. Editorial. The Lancet Child & Adolescent Health. 6(5): 279. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(22)00102-X; PMid:35366398

12. Тимощук ОВ, Полька НС, Сергета ІВ. (2020). Наукові основи комплексної гігієнічної оцінки якості життя та адаптаційних можливостей сучасної учнівської і студентської молоді. Монографія. Під редакцією Н.С. Польки, І.В. Сергети. Вінниця: ТОВ «ТВОРИ».

13. ПРООН в Україні. (2013). Цілі розвитку тисячоліття. Україна. Національна доповідь. Підготовлено в рамках Проекту «Прискорення прогресу у досягненні ЦРТ в Україні». URL: https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/migration/ua/MDGs-Progress-Report-Ukraine-2013-ukr.pdf.

14. Водолажський МЛ, Сидоренко ТП, Фоміна ТВ, Кошман ТВ. (2023). Досвід роботи ДУ «ІОЗДП НАМН» щодо створення позитивного іміджу в медичному суспільстві. Український міжвідомчий збірник «Охорона здоров’я дітей та підлітків». 1-2: 12. doi: 10.53457/2023.1-2.1. URL: http://journal.iozdp.org.ua/index.php/ua/article/view/121/102.

15. World Health Organization. (2005). European strategy for child and adolescent health and development. URL: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/107677/E87710.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

16. World Health Organization. (2021). WHO guideline on school health services. Geneva: World Health Organization. URL: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/341910/9789240029392-eng.pdf?sequence=1.

17. World Health Organization Regional Office For Europe. (2014). European framework for quality standards in school health services and competences for school health professionals. URL: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/350510/WHO-EURO-2014-4531-44294-62567-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

18. World Health Organization Regional Office For Europe. (2014). Investing in children: the European child and adolescent health strategy 2015-2020. URL: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/337284/64wd12e-InvestChildAdolescHealth-140440.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

19. World Health Organization. Seventy-First World Health Assembly. (2018). Global Strategy for Women's, Children's and Adolescents' Health (2016-2030): early childhood development. Report by the Director-General. URL: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/276423/A71_19Rev1-en.pdf?sequence=1.

20. Єжова ОО, Бєсєдіна АА, Бережна ТІ. (2016). Школи здоров’я у країнах Східної Європи: теорія і практика: монографія. Під редакцією О. О. Єжової. Суми: Сумський державний університет. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/324258763.pdf.