- Психологічні особливості розвитку дітей із розладами аутистичного спектра
Психологічні особливості розвитку дітей із розладами аутистичного спектра
Ukrainian Journal of Perinatology and Pediatrics. 2025.2(102): 115-123. doi: 10.15574/PP.2025.2(102).115123
Грищенко С. В.1, Шевчук Ю. Г.2, Пилявець Н. І.3, Блашкова О. М.4, Шпортун О. М.3
1Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка, Україна
2Вінницький національний медичний університет імені М.І. Пирогова, Україна
3КЗВО «Вінницька академія безперервної освіти», Україна
4Маріупольський державний університет, м. Київ, Україна
Для цитування: Грищенко СВ, Шевчук ЮГ, Пилявець НІ, Блашкова ОМ, Шпортун ОМ. (2025). Психологічні особливості розвитку дітей із розладами аутистичного спектра. Український журнал Перинатологія і Педіатрія. 2(102): 115-123. doi: 10.15574/PP.2025.2(102).115123.
Стаття надійшла до редакції 20.03.2025 р.; прийнята до друку 15.06.2025 р.
Сукупність розладів, які відзначаються дефіцитом спілкування і соціальної взаємодії, становлять розлади аутистичного спектра (РАС). Сьогодні аутизм не вважають хворобою. Це – розлади, які впливають практично на всі аспекти життя дитини. Психологічні особливості розвитку дітей із РАС залежать від відмінностей, порушень і відхилень. Загальним для всіх РАС є порушення соціальної інтеграції і небажання дітей з аутизмом вступати в контакт із навколишнім середовищем.
Мета – провести систематичний аналіз наукових джерел щодо психологічних особливостей розвитку дітей із РАС.
Виокремлені ознаки аутизму (порушення соціальної взаємодії та комунікативних навичок, обмежений інтерес до речей та активностей, потреба в стабільності, труднощі зі сприйняттям і розумінням емоцій) потребують вивчення психологічних особливостей розвитку дітей із РАС. Проблема дослідження психологічних особливостей розвитку дітей із РАС потребує керованого процесу соціального розвитку, соціального формування особистості дитини з аутизмом. Існує необхідність допомагати дитині засвоювати моральні стосунки в сім’ї й соціумі, знання правових, економічних, громадянських і побутових відносин з урахуванням особистісних і соціальних проблем та потреб середовища. Вчені наполягають на розвитку соціальності (соціальних цінностей, соціальних рис, соціальної поведінки) як системи соціальних взаємодій аутичної дитини. Соціальне становлення особистості дитини з РАС є необхідною складовою психологічних особливостей розвитку дітей із РАС.
Автори заявляють про відсутність конфлікту інтересів.
Ключові слова: діти, аутизм, розлади аутистичного спектра, розвиток, психологічні особливості, соціальне становлення.
ЛІТЕРАТУРА
1. Autism Speaks. About Autism Speaks. URL: https://www.autismspeaks.org/about-us.
2. Autism Speaks. (2019). Поради родинам щодо отримання важливої нформації: перші 100 днів після діагностування аутизму у дитини. Посібник. Київ: 101. URL: https://autism.ua/images/pdf/100-days.pdf.
3. Андрейко БВ, Дмирів ЮМ. (2019). Психологічні особливості соціалізації та спілкування дітей дошкільного віку із ЗНМ III рівня. Психологічний часопис. 2: 213-226. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/psch_2019_2_16. https://doi.org/10.31108/1.2019.2.22.14
4. Биков ІВ. (2023). Ефективність педагогічних умов підготовки майбутніх учителів початкової школи до здоров’язбережувальної діяльності. Теорія і методика професійної освіти: колективна монографія. Чернігів: Вид-во «Десна Поліграф». 1; 6: 174-202.
5. Hryshchenko S, Beseda N, Slobodianyk V, Kulesha-Liubinets M, Bashtovenko O, Tryfonova O. (2022). Neuropsychological Health Technologies. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 13(3): 166-180. https://doi.org/10.18662/brain/13.3/360.
6. Грищенко СВ. (2025). Пріоритетні напрями навчання, виховання та розвитку дітей з аутизмом. Дидактика. Науковий журнал. 1(10): 10-18. URL: https:// https://didactics.com.ua/index.php/journal.
7. Клевець ЛМ, Хоменко ВІ. (2024). Патопсихологія: практикум. Навчальний посібник. Ірпінь: Державний податковий університет: 122.
8. КМ України (2017). Концепція розвитку охорони психічного здоров’я в Україні на період до 2030 року. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 р. № 1018-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1018-2017-%D1%80#n8.
9. КМ України (2024). Про затвердження плану заходів на 2024-2026 роки з реалізації Концепції розвитку охорони психічного здоров’я в Україні на період до 2030 року (2024): Розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.06.2024. № 572-р. Київ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/572-2024-%D1%80#Text.
10. Коваль ЛГ, Звєрєва ІД, Хлєбнік СР. (1997). Соціальна педагогіка. Київ: ІЗМН: 392.
11. Куліченко АК. (2022). Роль медичної педагогіки у підготовці майбутніх фахівців галузі охорони здоров’я: зарубіжний досвід. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Зб. наук. праць. Запоріжжя: КПУ: 81; 1: 52-57.
12. Литвиненко В. (2024). Генетика інтелекту: як гени впливають на наш розум? 28.11.2024. URL: https://med.oboz.ua/ukr/medical/genetika-intelektu-mi-ta-nashi-geni.htm.
13. Литвин Т. (2025). Ознаки аутизму в один рік – на що звернути увагу батькам. 02.04.2025. URL: https://novyny.live/psychology/oznaki-autizmu-v-odin-rik-na-shcho-zvernuti-uvagu-batkam-244474.html?utm_medium=referral&utm_source=idealmedia&utm_campaign=novyny.live&utm_term=1297732&utm_conten.
14. МОН України. (2013). Про організацію діяльності психолого-медико-педагогічних консультацій. Наказ МОН України від 04.06. 2013 року № 6 80. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0931-04.
15. National Health Education Standards: achieving excellence. URL: https://is.gd/4wVNmx.
16. Островська КО. (2012). Засади комплексної психологопедагогічної допомоги дітям з аутизмом. Монографія. Львів: «Тріада плюс»: 520.
17. Розвадовська Т. (2016). Просвітницька робота соціального педагога як складова успішної інтеграції дітей з аутизмом у соціум. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 31: 341-348. URL: http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/pedagogics/article/viewFile/8104/8079.
18. Соколова АС. (2025). Психологічні особливості дітей з розладами аутистичного спектра. URL: https://naurok.com.ua/prezentaciya-psihologichni-osoblivosti-ditey-z-rozladami-autistichnogo-spektru-429797.html.
19. Тарасун ВВ, Хворова ГМ. (2004). Концепція розвитку, навчання і соціалізації дітей з аутизмом. Навч. посіб. для вищих навч. закладів. За наук. ред. Тарасун ВВ. Київ: Наук. світ: 100.
20. UNICEF. (2025). Yakshcho u vashoi dytyny rozlady autystychnoho spektra: 21.. URL: https://www.unicef.org/ukraine/media/13506/file/Autism%20spectrum%20disorders.pdf.
21. Ukrinform. (2023). В Україні на обліку – понад 20 тисяч дітей з аутизмом (2023). 03.10.2023. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-health/3769403-v-ukraini-na-obliku-ponad-20-tisac-ditej-z-autizmom.html.
22. Волошин ОР. (2022). Формування здоров’язбережувальної компетентності учнів молодшого шкільного віку. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 1(50): 48-51.
23. Зінченко П. (2024). Життя дітей з аутизмом під час війни. Рік роботи LEVCHYK SPECTRUM HUB у Львові. 28.02.2024. URL: https://topical.novyny.live/zhittia-ditei-z-autizmom-pid-chas-viini-rik-roboti-levchyk-spectrum-hub-u-lvovi-155950.html.