• Психічне здоров’я як компонент здорового способу життя українських підлітків 15-16 років в умовах воєнного стану
ua До змісту Повний текст статті

Психічне здоров’я як компонент здорового способу життя українських підлітків 15-16 років в умовах воєнного стану

Modern Pediatrics. Ukraine. (2025).3(147): 114-124. doi: 10.15574/SP.2025.3(147).114124
Дорошенко Т. В.1, Шпортун О. М.2, Пилявець Н. І.2, Бивалькевич Л. М.1, Штифурак В. Є.3
1Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка, Україна
2Комунальний заклад вищої освіти «Вінницька академія безперервної освіти», Україна
3Державний торговельно-економічний університет, м. Вінниця, Україна

Для цитування: Дорошенко ТВ, Шпортун ОМ, Пилявець НІ, Бивалькевич ЛМ, Штифурак ВЄ. (2025). Психічне здоров’я як компонент здорового способу життя українських підлітків 15-16 років в умовах воєнного стану. Сучасна педіатрія. Україна. 3(147): 114-124. doi: 10.15574/SP.2025.3(147).114124.
Стаття надійшла до редакції 14.02.2025 р., прийнята до друку 08.04.2025 р.

Мета – провести системний аналіз наукових джерел, у яких досліджено психічне здоров’я як компонент здорового способу життя українських підлітків 15-16 років в умовах воєнного стану.
Забезпечення психічного здоров’я підлітків в умовах воєнного стану – важлива для сучасної України проблема. Підлітковий вік – перехідний етап між дитинством і дорослістю. Згідно з термінологією ООН, підлітки – це особи віком 10-19 років (ранній підлітковий вік – 10-14 років; пізній – 15-19 років). Підлітки 15-16 років потребують ефективної системи підтримки на рівні освітніх програм із психічного здоров’я та створення практичних інструментів самодопомоги для збереження власного психічного здоров’я під час війни, що передбачає доступ до психологічної допомоги, психотерапії та профілактичних заходів. Психічне здоров’я є станом благополуччя, у якому дитина підліткового віку здатна реалізувати власний потенціал, упоратися зі стресами звичайного життя, успішно вчитися, працювати і робити внесок у суспільство. А війна має довготривалі негативні наслідки для підлітків 15-16 років.
Інформування та популяризація турботи підлітків і молоді до власного психічного здоров’я є ключовим аспектом у збереженні життєстійкості й адаптивності під час повномасштабних воєнних дій. Підлітки 15-16 років стикаються з потужним психологічним тиском, зумовленим хронічним стресом, травматичними подіями, втратою близьких і постійною загрозою безпеці та власному життю. Така ситуація призводить до розвитку серйозних проблем психічного здоров’я. Проблематика впливу воєнного стану на психічне здоров’я підлітків залишається актуальною.
Автори заявляють про відсутність конфлікту інтересів.
Ключові слова: підлітки 15-16 років, психічне здоров’я, стан здоров’я підлітків, збереження психічного здоров’я, умови воєнного стану.

ЛІТЕРАТУРА:

1. Арефнія С. (2022). Підтримка психологічного здоров’я під час війни в психологічних групах. Серія вебінарів «Психологічна підтримка особистості в умовах війни» (Україна-Польща). Вебінар № 2. «Як зберегти й підтримати психічне здоров’я в умовах війни?». 13 квітня 2022. URL: http://psychology-naes-ua.institute/read/2609/.

2. Атаманчук НМ. (2022). Психологічні прояви тривожності у студентів під час військової агресії. Гуманітарний простір науки: досвід та перспективи. Зб. матеріалів 35 Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф., 31 травня 2022. Переяслав: 35: 113-117.

3. Бохонкова Ю, Пліско В. (2017). Якість життя і психічне здоров’я особистості. Психічне здоров’я особистості у кризовому суспільстві: зб. тез II Всеукр. наук.-практ. конф. Упор. НМ Бамбурак. Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ: 59-63.

4. Державна служба якості освіти України. (2023). Дослідження якості організації освітнього процесу в умовах війни у 2022/2023 навчальному році. URL: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2023/04/yakist-osvity-v-umovah-viyny-web-3.pdf.

5. Грищенко СВ. (2024). Медичні та соціальні аспекти раціонального харчування для підтримки здоров’я українських підлітків. Сучасна педіатрія. Україна. 2(138): 125-132. https://doi.org/10.15574/SP.2024.138.125.

6. Карамушка Л. (2021). Психічне здоров’я: сутність, основні детермінанти, стратегії та програми забезпечення. Psychological Journal: 7(5): 26-37. https://doi.org/10.31108/1.2021.7.5.3

7. Карамушка Л, Карамушка Т. (2022). Емпіричне дослідження особливостей психічного здоров’я вимушених «внутрішніх» переселенців в умовах війни. Організаційна психологія. Економічна психологія: 2 (26): 48-59. https://doi.org/10.31108/2.2022.2.26.6.

8. Карамушка ЛМ. (2024). Психічне здоров’я особистості під час війни: як його зберегти та підтримати: метод. рекомендації. Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України: 48.

9. Карамушка ЛМ, Креденцер ОВ, Терещенко КВ. та ін. (2021) Психолого-організаційні детермінанти забезпечення психологічного здоров’я персоналу освітніх організацій в умовах соціальної напруженості: монографія. За ред. ЛМ. Карамушки. Київ – Львів: Видавець Вікторія Кундельська: 278. URL: http://psychology-naes-ua.institute/userfiles/files/Karamushka%20(1).pdf.

10. Карамушка ЛМ, Шевченко АМ. (2022). Забезпечення психологічного здоров’я менеджерів та педагогічних працівників освітніх організації̆ в умовах Нової української школи: навчально-методичний посібник. Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України: 157.

11. КМУ. (2017). Про схвалення Концепції розвитку охорони психічного здоров’я в Україні на період до 2030 року: Розпорядження Кабінету міністрів України від 27 грудня 2017 р. № 1018-р. Київ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1018-2017-%D1%80#Text.

12. Кокун ОМ. (2023). Всеукраїнське опитування «Як Ви адаптуєтесь до відключень електроенергії». Інститут психології імені ГС. Костюка НАПН України. URL: https://lib.iitta.gov.ua/733929.

13. Костюк ГС. (1989). Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. / Ред. ЛМ Проколієнко. Уклад. ВВ Андрієвська, ГО Балл, ОТ Губко, ОВ Проскура. Київ: Рад. шк.: 608.

14. Максименко С. (2002). Психічне здоров’я дітей. Психолог:1: 4.

15. Носко МО, Носовець НМ, Носко ЮМ, Макогончук НВ, Грищенко СВ. (2024). Медико-соціальні аспекти оздоровлення підлітків 11-14 років шляхом підвищення рухової активності. Сучасна педіатрія. Україна: 5(141): 80-88. https://doi.org/10.15574/SP.2024.5(141).8088.

16. Паламарчук ОМ. (2022). Психосоціальна підтримка студентської молоді в умовах воєнного часу. Наукові проєкти соціально-гуманітарного факультету ЗУНУ: 167-169.

17. Пророк НВ, Полякова ВІ, Тиндик ЯМ. (2022). Війна і діти: деякі психологічні особливості молодших школярів, які відвідують школу в умовах воєнного стану. HABITUS: 47: 78-84. https://doi.org/10.32782/2663-5208.

18. Психічне здоров’я. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B5_%D0%B7%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B2%27%D1%8F.

19. Taris TW, Nielsen K. (2019). Leadership in occupational health psychology, Work & Stress: 33(2): 105-106. https://doi.org/10.1080/02678373.2019.1592262

20. Терещенко К, Івкін В. (2023). Толерантність до невизначеності та її зв’язок із психологічним здоров’ям освітнього персоналу в умовах воєнного часу. Організаційна психологія. Економічна психологія: 1(28): 56-63. https://doi.org/10.31108/2.2023.1.28.6.

21. Терещенко ЛА, Петровська ТВ. (2019). Психологічний підхід до визначення поняття «психічне здоров’я» суб’єктів взаємодії в освітньому просторі. Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені ГС. Костюка НАПН України. Том VІ: Психологія обдарованості. Київ; Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. 15: 340-348.

22. Вознюк АВ. (2022). Психологічна допомога суб’єктам освітнього процесу в умовах війни: досвід роботи Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. Серія вебінарів «Психологічна підтримка особистості в умовах війни» (Україна-Польща). Вебінар №4. Технології психологічної підтримки в умовах війни. 27 квітня 2022. URL: https://files.znu.edu.ua/files/Bibliobooks/Inshi79/0059604.pdf.

23. Журавльова НЮ, Гурлєва ТС. (2023). Додаткові прояви ПТСР як мішені впливу у контексті психологічної допомоги постраждалому від війни. Вчені записки ТНУ. Серія: 41 Психологія: 34 (73): 190-196. URL: http://www.psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/1_2023/31.pdf.

24. Зубіашвілі І, Лавренко О. (2022). Поради для батьків-вимушених переселенців. Інститут психології імені ГС. Костюка України. URL: https://lib.iitta.gov.ua/731444/.

25. WHO. (2021). Comprehensive Mental Health Action Plan 2013-2030. URL: https://www.who.int/publications/i/item/9789240031029.

26. WHO. (2022). Mental health. URL: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/mentalhealth-strengthening-our- response.