• Психологічні та соціальні аспекти ціннісного ставлення підлітків 11-14 років до здоров’язбереження
ua До змісту Повний текст статті

Психологічні та соціальні аспекти ціннісного ставлення підлітків 11-14 років до здоров’язбереження

Modern Pediatrics. Ukraine. (2025).3(147): 102-113. doi: 10.15574/SP.2025.3(147).102113
Грищенко О. П.1, Могильний Ф. В.1, Максимчук Б. А.2, Максимчук І. А.2, Сіренко П. О.3
1Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка, Україна
2Ізмаїльський державний гуманітарний університет, Україна
3Ризький університет імені Страдиня, Латвія.

Для цитування: Грищенко ОП, Могильний ФВ, Максимчук БА, Максимчук ІА, Сіренко ПО. (2025). Психологічні та соціальні аспекти ціннісного ставлення підлітків 11-14 років до здоров’язбереження. Сучасна педіатрія. Україна. 3(147): 102-113. doi: 10.15574/SP.2025.3(147).102113.
Стаття надійшла до редакції 18.01.2025 р., прийнята до друку 08.04.2025 р.

Збереження здоров’я підлітків 11-14 років є основою здоров’я нації. Зміцнення психічного, психологічного, соціального та фізичного здоров’я підлітків 11-14 років зумовлене: потребою впровадження дієвих механізмів профілактики хронічних неінфекційних захворювань, що стали основною причиною передчасної смертності дітей; низьким рівнем залучення підлітків до інформування щодо власного здоров’я зокрема, а також психологічних і соціальних аспектів ціннісного ставлення до здоров’я взагалі; результатами наукових досліджень, які обґрунтовують вплив здоров’язбережувального освітнього середовища на формування здорових звичок у підлітковому віці (рухової активності в поєднанні з раціональним харчуванням, боротьбою проти шкідливих звичок та поліпшенням екологічного середовища).
Мета – провести систематичний аналіз наукових джерел щодо психологічних і соціальних аспектів ціннісного ставлення підлітків 11-14 років до здоров’язбереження.
Дослідження психологічних і соціальних аспектів залучення підлітків до формування ціннісного ставлення щодо збереження здоров’я потребують створення сприятливих умов у закладах загальної середньої освіти для активної допомоги з формування позитивних поведінкових та емоційних навичок у процесі інтеграції здоров’язбережувальних технологій в освіту. Вчені зазначають, що ведення підлітками 11-14 років здорового способу життя є основою для збереження і зміцнення здоров’я. Проблема формування ціннісного ставлення підлітків 11-14 років до здоров’язбереження є важливим напрямом розвитку освітньої системи сучасної школи, мета якої – фізичне, психічне, соціальне здоров’я та формування корисних звичок. Актуалізація суб’єктивності підлітків у збереженні і зміцненні власного здоров’я є медичною і соціальною проблемою сьогодення.
Автори заявляють про відсутність конфлікту інтересів.
Ключові слова: підлітки 11-14 років, здоров’я, здоров’язбереження, здоровий спосіб життя, психологічні аспекти, соціальні аспекти, ціннісне ставлення до здоров’язбереження.

ЛІТЕРАТУРА

1. Простір психологів. Акцентуація характеру особистості. (2019). URL: https://psyhology.space/psypedia-post/akczentuacziya-harakteru-osobystosti/.

2. Березюк ОВ, Воронцова ТВ, Єресько ОВ, Пономаренко ВС, та Скорбун ІА. (2014). Організація профілактичної роботи у навчальних закладах: посібник для адміністраторів системи освіти. Київ, Україна: Здоров’я через освіту: 128. URL: http://autta.org.ua/files/files/%D0%84%D0%A1%20%D0%90%D0%B4%D0%BC%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B0%D0%BC.pdf.

3. Бюро ВООЗ в Україні. (2023). Звіт про діяльність Бюро ВООЗ в Україні за 2022 рік. (2023). URL: https://www.who.int/ukraine/uk/publications/i/item/WHO-EURO-2023-7651-47418-69673.

4. Биков ІВ. (2023). Ефективність педагогічних умов підготовки майбутніх учителів початкової школи до здоров’язбережувальної діяльності. Теорія і методика професійної освіти: колективна монографія. Чернігів: Вид-во «Десна Поліграф»: 1; 6: 174-202.

5. Дефорж ГВ. (2022). Популяризація профілактичної медицини під час викладання природничих дисциплін та дисциплін, які пов’язані зі здоров’ям людини: IIІ Всеукр. наук.‐практ. інтернет‐конф. з міжнар. участю Сучасний стан та перспективи розвитку природничих дисциплін в медичній освіті. Кропивницький: 1-4. URL: https://cutt.ly/TGGUBCq.

6. Дефорж ГВ. (2022). Формування здоров’язбережувальних компетентностей у майбутніх вчителів спеціальності «середня освіта (біологія та здоров’я людини)». Bulletin of Postgraduate education. Issue 20(49) Educational Sciences Series: 20(49): 48-66. URL: https://doi.org/10.32405/2218‐7650‐2022‐20(49).

7. Hryshchenko S, Beseda N, Slobodianyk V, Kulesha-Liubinets M, Bashtovenko O, Tryfonova O. (2022). Neuropsychological Health Technologies. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 13(3): 166-180. https://doi.org/10.18662/brain/13.3/360.

8. Грищенко СВ, Бужина ІВ, Шапаренко ІЄ. (2022). Проблема об’єктивного оцінювання в процесі використання здоров’язбережувальних технологій у вищій школі. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені ТГ. Шевченка. Чернігів: ЧНПУ, Серія: Педагогічні науки. 17(173): 15-22.

9. Грищенко СВ. (2024). Рухова активність як компонент здорового способу життя здобувачів вищої освіти. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки: 25(181): 203-209. URL: https://visnyk.chnpu.edu.ua/index.php/visnyk.

10. Карпінська ТГ, Грабовська ТВ, Середа СВ, Короткий ВВ. (2021). Показники стану здоров’я сучасних підлітків, як одна із складових здоров’я населення держави. Укр. Мед. Часопис. 3(143); V/VI: 84-86.

11. КМ України (2017). Концепція розвитку охорони психічного здоров’я в Україні на період до 2030 року. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 р. № 1018-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1018-2017-%D1%80#n8.

12. Куліченко АК. (2022). Роль медичної педагогіки у підготовці майбутніх фахівців галузі охорони здоров’я: зарубіжний досвід. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Зб. наук. праць. Запоріжжя: КПУ: 81; 1: 52-57.

13. Лісова СІ та ін. (2021). Довільні рухи та їх порушення. Парези, паралічі. Методичні рекомендації для самостійної позааудиторної роботи студентів. Спеціальність 223 Медсестринство, спеціалізація – Лікувальна справа. Укладач: СІ. Лісова. Київ: 14.

14. Лутенко В. (2021). Зміцнення психічного здоров’я підлітків в умовах здоров’язбережувального освітнього середовища. URL: https://naurok.com.ua/zmicnennya-psihichnogo-zdorov-ya-pidlitkiv-v-umovah-zdorov-yazberezhuvalnogo-osvitnogo-seredovischa-438007.html.

15. Методичні рекомендації про викладання основ здоров’я у 2021/2022 навчальному році. Шкільне життя. URL: https://is.gd/46G2Kl.

16. Metodyka ABCID O. Orlova. (2017). [Методика ABCID О. Орлова. (2017) ]. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/709063/1/abcid_orlov.pdf.

17. ММСУ: Звіт про стан виконання Плану заходів щодо реалізації Національної стратегії з оздоровчої рухової активності в Україні на період до 2025 року «Рухова активність – здоровий спосіб життя – здорова нація» за 2019 рік. (2019). URL: https://mms.gov.ua/storage/app/sites/16/Fizychna_kultura/rukhovz_aktyvnist/zvit-ryhova-aktivnist-2019.pdf.

18. МОЗ України. (2023). Спосіб життя – здоров’я. Проблематика громадського здоров’я. ДУ «Вінницький обласний центр контролю та профілактики хвороб МОЗ України. URL: http://cgz.vn.ua/problematika-gromadskogo-zdorovya/problematika-gromadskogo-zdorovya_452.html.

19. МОЗ України (2024). Як зберегти психічне здоров’я дитини: поширені помилки у вихованні. Центр громадського здоров’я МОЗ України. (2024). URL: https://phc.org.ua/news/yak-zberegti-psikhichne-zdorovya-ditini-poshireni-pomilki-u-vikhovanni.

20. National Health Education Standards: achieving excellence. [Online]. URL: https://is.gd/4wVNmx.

21. Навчання учнів у галузі здоров’я, безпеки і соціальної інтеграції. Освіта на основі життєвих навичок (2021). URL: https://is.gd/uJxVAh.

22. Носко М, Бужина І, Бережна Т. (2023). Здоров’язбережувальні технології в закладах вищої освіти в сучасних умовах. Теорія і методика професійної освіти: колективна монографія. Чернігів: Вид-во «Десна Поліграф»: 1: 7: 203-230.

23. Павлик НВ (2022). Структура й критерії психологічного здоров’я особистості. Психологія і особистість: 1. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/732472/1/%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB.%20%D1%96%20%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%201-2022.pdf.

24. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Основи здоров’я» 5-9 класи 2017 рік. (2017). Освіта.UA. URL: https://is.gd/sGUg59.

25. Саморегуляція. Вікіпедія. (2020). URL https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%B3%D1%83%D0%BB%D1%8F%D1%86%D1%96%D1%8F.

26. Шкала депресії Бека (BDI-1A) (підлітковий варіант опитувальника). Адаптація 2001 року Н. Тарабріної. (2001). URL: https://psymag.info/tests/shkala-depresiy-beka-bdi-1a-pidlitkoviy-variant-opituvalnika-1674035978.

27. Сорочинська ВЄ. (2008). Основи превентивної педагогіки: навч. посіб. Вінниця: 173.

28. Спіріна ТП. (2012). Формування мотивації до здорового способу життя у підлітків як соціально-педагогічна проблема. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка: збірник наук. праць. Луганськ: ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка»: 193-201. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/1520/1/T_SPIRINA_VLNUTS_10_KSP&KO_IPSP.pdf.

29. Спосіб життя. Вікіпедія. (2024). URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1_%D0%B6%D0%B8%D1%82%D1%82%D1%8F.

30. Терещенко Л.А., Петровська Т.В. (2019). Психологічний підхід до визначення поняття «психічне здоров’я» суб’єктів взаємодії в освітньому просторі Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені ГС. Костюка НАПН України. Київ-Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка: VI: Психологія обдарованості: 15: 340-348.

31. Тест «Шкала реактивної і особистісної тривожності» Спілбергера-Ханіна (ШРОТ) State-Trait Anxiety Inventory, STAI. (1986). URL: https://studentam.net.ua/content/view/10952/86/.

32. Удич ЗІ, Русин ЛП, Шапаренко ІЄ, Грищенко СВ. (2022). Використання здоров’язбережувальних технологій в освітньому середовищі закладів вищої освіти. Інноваційна педагогіка. 48; 2: 174-177. https://doi.org/10.32843/2663-6085/2022/48.2.34

33. Волошин ОР. (2022). Формування здоров’язбережувальної компетентності учнів молодшого шкільного віку. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота»: 1(50): 48-51.

34. Вовк К, Наумчук В. (2023). Розвиток швидкісних здібностей як чинник фізичного вдосконалення школярів. V Всеукраїнської науково-практичної конференції «Шляхи розвитку рухової активності молоді України» м. Дрогобич, 27 квітня 2023 р. Дрогобич: По́ світ: 193-203.

35. Загороднєва ОВ, Пономарьова ЛІ. (2021). Роль всесвітньої організації охорони здоров’я у вирішенні міжнародних проблем громадського здоров’я: історія, сучасність та перспективи розвитку. Actual problems of modern medicine: 7: 89-97.

36. Зінченко Т. (2022). Формування ключових компетентностей у вихованців щодо здорового способу життя на заняттях у гуртках комунального позашкільного навчального закладу «Центр дитячої та юнацької творчості «Сузір’я» Криворізької міської ради в рамках обласного проєкту «Освітні стратегії соціалізації особистості громадського суспільства». URL: https://naurok.com.ua/motivaciya-pidlitkiv-do-zdorovogo-sposobu-zhittya-v-zakladah-pozashkilno-osviti-181968.html.

37. Zubatiuk O., Pyliagina G. (2021). Social functioning in patients with depressive-paranoid symptoms and factors of its prognosis. Psychiatry, Psychotherapy and Clinical Psychology. This link is disabled: 12(1): 40-51. URL: https://www.researchgate.net/publication/359110263_Social_Functioning_in_Patients_with_Depressive-Paranoid_Symptoms_and_Factors_of_its_Prognosis.