- Зв’язок між реформуванням системи харчування в закладах дошкільної та шкільної освіти і здоров’ям дітей різних вікових груп
Зв’язок між реформуванням системи харчування в закладах дошкільної та шкільної освіти і здоров’ям дітей різних вікових груп
Modern Pediatrics. Ukraine. (2025).2(146): 46-51. doi: 10.15574/SP.2025.2(146).4651
Чорнопищук Н. П.1, Яблонь О. С.1, Конопліцька А. П.1, Русак С. О.2, Чорнопищук Р. М.1,3, Мельничук П. С.1
1Вінницький національний медичний університет імені М.І. Пирогова, Україна
2КНП «Житомирська обласна дитяча клінічна лікарня» Житомирської обласної ради, Україна
3КНП «Вінницька обласна клінічна лікарня імені М.І. Пирогова Вінницької обласної ради», Україна
Для цитування: Чорнопищук НП, Яблонь ОС, Конопліцька АП, Русак СО, Чорнопищук РМ, Мельничук ПС. (2025). Зв’язок між реформуванням системи харчування в закладах дошкільної та шкільної освіти і здоров’ям дітей різних вікових груп. Сучасна педіатрія. Україна. 2(146): 46-51. doi: 10.15574/SP.2025.2(146).4651.
Стаття надійшла до редакції 06.12.2024 р., прийнята до друку 18.03.2025 р.
Харчування відіграє важливу роль у розвитку, здоров’ї, успішності та працездатності дітей.
Мета – дослідити, як зміни раціону після реформування системи харчування в закладах дошкільної та шкільної освіти впливають на здоров’я дітей різних вікових груп.
Матеріали та методи. У дослідженні взяли участь 216 опитаних батьків, що надали інформацію про 309 дітей дошкільного і/або шкільного віку, яких поділено на дві групи: 1-ша група – діти до 6 років (n=64); 2-га група – діти від 6 років (n=245). Застосовано такі методи дослідження: аналіз медичної літератури (PubMed, UpToDatе), анкетування та статистичні.
Результати. Після впровадження реформи харчування в закладах освіти найбільш помітними та значними змінами є зменшення вмісту солі та цукру в стравах, а також збільшення кількості клітковини. Діти дошкільного віку достовірно частіше дотримуються здорового харчування вдома порівняно з дітьми шкільного віку (в 1,3 раза). Загалом 52% дітей мають підтримку хоча б одного з батьків у питаннях правильного харчування поза навчальним закладом, при цьому діти 1-ї групи – частіше, але без достовірної різниці. Перехід до нового раціону є легшим для дітей молодшого віку (в 1,4 раза). Після реформування найбільш якісні зміни здоров’я серед дітей 1-ї групи відзначаються в зниженні частоти блювання (в 1,6 раза) та в послабленні проявів закрепів/діареї (в 1,3 раза), а в 2-ї групі – у зменшенні проявів печії (в 1,5 раза) та абдомінального болю (в 1,2 раза).
Висновки. Реформа системи харчування в закладах дошкільної та шкільної освіти позитивно вплинула на здоров’я дітей, особливо за умови підтримки родини і дотримання правильного харчування вдома.
Автори заявляють про відсутність конфлікту інтересів.
Ключові слова: діти дошкільного та шкільного віку, здоров’я дітей, харчування, реформа системи харчування.
ЛІТЕРАТУРА
1. Baker CW, Brownell KD, Whisman MA. (2000). Studying intergenerational transmission of eating attitudes and behaviors: Methodological and conceptual questions. Health Psychology. 19: 376-381. https://doi.org/10.1037//0278-6133.19.4.376; PMid:10907656
2. Ballard KT. (2013). Improved nutrition through school food programs. Pediatric Annals. 42(9): 376-378. https://doi.org/10.3928/00904481-20130823-12; PMid:23992219
3. Cianfarani S, Deodati A, Inzaghi E, Pampanini V. (2022, Apr 22). The Effects of Nutrition on Linear Growth. Nutrients. 14(9): 1752. https://doi.org/10.3390/nu14091752; PMid:35565716 PMCid:PMC9100533
4. Кабінет міністрів України. (2020). Про затвердження плану заходів з реформування системи харчування в закладах освіти. Розпорядження Кабінету міністрів України від 5 серпня 2020 р. № 1008-р.
5. Кабінет міністрів України. (2023). Про схвалення Стратегії реформування системи шкільного харчування на період до 2027 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації у 2023-2024 роках. Розпорядження Кабінету міністрів України від 27 жовтня 2023 р. №990-р.
6. Khan NA, Willis N. (2020). Health Behaviors and the Developing Brain: Nutrition Effects on Childhood Executive Control. 95: 127-135. https://doi.org/10.1159/000511513; PMid:33166986
7. Конопліцька АП, Антонець ВА, Руденко ГМ, Оніськова ОВ, Чорнопищук НП, Русак СО та інш. (2019). Клінічні особливості патології органів травлення у дітей Вінницької та Житомирської областей. Сучасна педіатрія. Україна. 8(104): 48-51. https://doi.org/10.15574/SP.2019.104.48.
8. Saavedra JM, Prentice AM. (2023, Jul). Nutrition in school-age children: a rationale for revisiting priorities. Nutrition Reviews. 81(7): 823-843. https://doi.org/10.1093/nutrit/nuac089; PMid:36346900 PMCid:PMC10251301
9. World Health Organization. (2003). Skills for Health: Skills-based Health Education Including Life Skills: An Important Component of a Child-friendly/Health-promoting School. Organisation mondiale de la Santé.