- Вплив рухової активності на стан здоров’я та якість життя підлітків 14-15 років
Вплив рухової активності на стан здоров’я та якість життя підлітків 14-15 років
Modern Pediatrics. Ukraine. (2025).5(149): 93-101. doi: 10.15574/SP.2025.9(149).93101
Носко М. О.1, Імерідзе М. Б.2, Бужина І. В.3, Толчєва Г. В.4, Дейкун М. П.1
1Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка, Україна
2Приватний вищий навчальний заклад «Медико-Природничий університет», м. Миколаїв, Україна
3Одеський державний університет внутрішніх справ, Україна
4ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», м. Полтава, Україна
Для цитування: Носко МО, Імерідзе МБ, Бужина ІВ, Толчєва ГВ, Дейкун МП. (2025). Вплив рухової активності на стан здоров’я та якість життя підлітків 14-15 років. Сучасна педіатрія. Україна. 5(149): 93-101. doi: 10.15574/SP.2025.9(149).93101.
Стаття надійшла до редакції 27.01.2025 р., прийнята до друку 10.09.2025 р.
Рухова активність є провідним фактором, що впливає на стан здоров’я та якість життя підлітків 14-15 років. Рухова активність підлітків 14-15 років – це будь-який рух тіла, зроблений скелетними м’язами, внаслідок якого відбувається суттєве збільшення енергозатрат організму дитини. Достатній рівень рухової активності підвищує потенціал рівня здоров’я дітей старшого підліткового віку. Водночас він є необхідною передумовою гармонійного розвитку підлітків та сприяє збереженню здоров’я і профілактиці захворювань.
Мета: провести систематичний аналіз наукових джерел щодо впливу рухової активності на стан здоров’я та якість життя підлітків 14-15 років.
Основу рухової активності становлять фізичні вправи, а реалізується вона у процесі фізичного виховання в закладах загальної середньої освіти. Позитивними результатами рухової активності для покращення якості життя підлітків 14-15 років є підвищення тиску, поліпшення еластичності капілярів, покращення роботи серця як м’язового органу, збільшення кровотоку, прискорення обміну речовин в організмі. Систематична рухова активність активізує нервово-м’язовий апарат, підвищує працездатність дитини в освітньому процесі, сприяє покращенню кровообігу, стимулює роботу внутрішніх органів. На сучасному етапі реалізація необхідного рівня рухової активності – запорука нормального розвитку організму підлітків 14-15 років. Сучасні наукові розвідки обґрунтовують потребу мотивації, що впливає на рухову активність та виконання фізичних вправ.
Необхідно пропагувати різні форми рухової активності для підлітків 14-15 років. Медичні працівники, вчителі фізичної культури, соціальні працівники та педагоги мають проводити роз’яснювальну роботу щодо позитивного впливу рухової активності на здоров’я та якість життя підлітків 14-15 років.
Автори заявляють про відсутність конфлікту інтересів.
Ключові слова: рухова активність, рухові навички, фізична активність, фізичні вправи, підлітки 14-15 років, здоров’я, якість життя.
ЛІТЕРАТУРА
1. Bergier J, Bergier B, Tsos A. (2012). Physical activity and sedentary lifestyle of female students from Ukraine. Human and health. 2; VI: 131-137. URL: https://www.researchgate.net/publication/333984266_Physical_activity_and_sedentary_lifestyle_of_female_students_from_Ukraine_Aktywnosc_fizyczna_i_sedenteryjny_tryb_zycia_studentek_z_Ukrainy.
2. Безверхня ГВ. (2004). Мотивація до занять фізичною культурою і спортом школярів 5-11 класів. Автореф. дис. … канд. наук з фіз. вих. і спорту: 24.00.02. Львів: 22.
3. Боднар І. (2004). Особливості застосування засобів у фізичному вихованні студентів спеціальної медичної групи. Молода спортивна наука України. Зб. наук. пр. з галузі фіз. культури та спорту. Львів. 8; 3: 29-34.
4. Bouchard C, Shephard RJ. (1994). Physical activity, fitness, and health: The model and key concepts. In C. Bouchard, R.J. Shephard, T. Stephens (Eds.). Physical activity, fitness, and health: International proceedings and consensus statement. Human Kinetics Publishers: 77-88. URL: https://psycnet.apa.org/record/1994-97580-003.
5. Грибан ГП. (2009). Життєдіяльність та рухова активність студентів. Житомир: Вид-во Рута: 593.
6. Грищенко С. (2024). Рухова активність як компонент здорового способу життя здобувачів вищої освіти. Вісник національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка. 25(181): 203-209. https://doi.org/10.58407/visnik.242532.
7. Дубогай ОД, Завацький ВІ, Короп ЮО. (1998). Фізичне виховання студентів, віднесених за станом здоров’я до спеціальної медичної групи. Навчально-методичний посібник. Надстир’я: 218.
8. Футорний СМ. (2014). Здоров’язбережувальні технології в процесі фізичного виховання студентської молоді. Монографія. Київ: Поліграфсервіс: 304.
9. Ільницький І. (2014). Вплив фізичної активності на здоров’я людини. Проблеми активізації рекреаційно-оздоровчої діяльності населення. Матеріали ІХ Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю. Львів: 177-179.
10. КМ України. (2020). Стратегія розвитку фізичної культури і спорту на період до 2028 року. Постанова Кабінету Міністрів України від 04 листопада 2020 року № 1089. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1089-2020-%D0%BF#Text.
11. Котко ДМ, Гончарук НЛ, Шматова ОО. (2023). Рухова активність як одна з найпоширеніших форм покращення здоров’я різних груп населення. Науковий часопис НПУ імені МП. Драгоманова. 9(169): 74-80. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.9(169).16.
12. Ковальчук НВ, Довгопол ЕП. (2018). Проблема формування здорового способу життя у студентів вищих навчальних закладів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені МП. Драгоманова. Серія. 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). Зб. наук. праць. Київ: Видавництво НПУ імені МП. Драгоманова. 2(96): 39-41.
13. Криворучко СМ, Самохін ОО. (2022). Вплив рухової активності на стан здоров’я та якість життя здобувачів вищої освіти. Науковий часопис НПУ імені МП. Драгоманова. 11(157): 90-95. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2022.11(157).21.
14. Кулик НА, Гудим СВ, Гудим МП. (2019). Дослідження інтересу студентів до різноманітних форм рухової активності. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення. Харків: ХДАФК: 142-147.
15. Лапутін АМ, Носко МО, Гамалій ВВ, Архипов ОА. (2005). Біомеханіка спорту. Навчальний посібник для студентів ВНЗ з фізичного виховання і спорту. Київ: Олімпійська література: 320.
16. Лапутін АМ, Носко МО, Кашуба ВО. (2001). Біомехінічні основи техніки фізичних вправ. Київ: Наук. світ: 201.
17. Мазур ВА, Скавронський ОП. (2016). Вплив рухової активності на організм людини. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 9: 256-264.
18. МОН України. (2021). Рекомендації щодо стратегічного розвитку фізичного виховання та спортивної підготовки серед учнівської молоді на період до 2025 року. Наказ МОН України від 15.02.2021 року № 194. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0194729-21#Text.
19. Носко М, Дорошенко Д, Носко Ю. (2025). Формування мотивації до рухової активності в учнів 10-11 класів. Вісник національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка. 31(187): 77-81. https://doi.org/10.58407/visnik.253113.
20. Носко М, Носко Ю. (2024). Рухові якості: проблеми термінологічного апарату. Вісник національного університету «Чернігівський колегіум» імені ТГ. Шевченка. 25(181): 49-53. https://doi.org/10.58407/visnik.242508.
21. Носко МО. (2003). Теоретичні та методичні основи формування рухової функції у молоді під час занять фізичною культурою та спортом: дисертація д-ра пед. наук: 13.00.09. Київ: 450.
22. Носко МО, Архипов ОА. (2013). Рухові якості як основні критерії рухової функції людини. Вісник ЧНПУ. Серія: педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. Чернігів: ЧНПУ. 10; ІІ: 67-70.
23. Носко МО, Носко ЮМ, Лазаренко МГ, Жула ВП, Могильний ФВ, Філоненко ОА. (2020). Руховий розвиток школярів різних вікових груп: наукове видання. За наук. ред. МО. Носка. Чернігів: 408.
24. Носко ЮМ. (2014). Розвиток рухових якостей школярів початкової школи на уроках фізичної культури. Дис. канд. пед. наук: 13.00.02. ДЗ «Луган. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка». Луганськ: 200.
25. Плахтій ПД, Босенко АІ, Макаренко АВ. (2015). Фізіологія фізичних вправ: підручник. Кам’янець-Подільський: ТОВ «Друкарня Рута»: 268.
26. Plaza-Diaz J, Izquierdo D, Torres-Martos A, Baig AT, Aguilera CM, Ruiz-Ojeda FJ. (2022, Jan 7). Impact of Physical Activity and Exercise on the Epigenome in Skeletal Muscle and Effects on Systemic Metabolism. Biomedicines. 10(1): 126. https://doi.org/10.3390/biomedicines10010126; PMid:35052805 PMCid:PMC8773693
27. Пономарьова ГФ, Школа ОМ, Осіпцов АВ, Пятницька ДВ. (2018). Аеробіка як засіб розвитку фізичних здібностей студентської молоді: монографія. Маріуполь: ТОВ «ППНС»: 254.
28. Президент України. (2020). Національна стратегія розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі. Указ Президента України від 25 травня 2020 року № 195/2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/195/2020#Text.
29. Рядова ЛО, Цигановська НВ, Кравченко ОС. (2022). Суть і характеристика рухової активності здобувачів вищої освіти. Аналіз тенденцій розвитку науки, освіти і суспільства. Зб. тез доп. міжнар. наук.-практ. конф. Полтава: ЦФЕНД: 49-52.
30. Шахліна ЛЯ-Г, Коган БГ, Терещенко ТО та ін. (2018). Спортивна медицина: підручн. для студ. закл. вищої освіти фізичного виховання і спорту. За ред. ЛЯ-Г. Шахліної. Київ: Національний університет фізичного виховання і спорту України. Вид-во «Олімп. л-ра»: 424.
31. Шашлов МІ. (2018). Рухова активність студентської молоді як засіб зміцнення здоров’я. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені МП. Драгоманова. Серія. 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). Зб. наукових праць. Київ: Видавництво НПУ імені МП. Драгоманова. 10(104): 102-104.
32. Тішенко ЮВ. (2025). Лікування серця працею або роль фізичного навантаження в профілактиці серцево-судинних захворювань. URL: https://cpmsd.com.ua/?p=673.
33. Тітов ІГ. (2011). Вступ до психофізіології. Київ: Академвидав: 296.
34. Трачук С. (2023). Рухова активність і здоров’я учнівської молоді. Освітня траєкторія. 4(39): 10.
35. Цьось А, Шевчук А, Касарда О. (2014). Рухова активність у мотиваційно-ціннісних орієнтаціях студентів. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. Збірник наукових праць. 4 (28): 83-87.
36. Тулайдан ВГ. (2020). Оздоровчий фітнес. Львів: «Фест-Прінт»: 139.
37. Voronetskiy VB. (2015). Motional activity as a part of the content of education in the institution of higher education. Journal of Education, Health and Sport. 5(7): 620-630. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.439431.
38. Зеніна ІВ, Гаврилова НМ, Кузьменко НВ. (2022). Вплив фізичних вправ на організм студентів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені МП. Драгоманова. Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). Зб. наук. праць. За ред. ОВ. Тимошенка. Київ: Видавництво НПУ імені МП. Драгоманова. 1(145): 47-50.
