- Сучасні підходи до виявлення порушень розвитку дітей раннього віку в медичній практиці
Сучасні підходи до виявлення порушень розвитку дітей раннього віку в медичній практиці
Modern Pediatrics. Ukraine. (2022). 6(126): 75-81. doi 10.15574/SP.2022.126.75
Кашіна-Ярмак В. Л.1,3, Кукуруза Г. В.1,2, Цилюрик С. М.1
1ДУ «Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків НАМН України», м. Харків
2БФ «Інститут раннього втручання», м. Харків, Україна
3Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, Україна
Для цитування: Кашіна-Ярмак ВЛ, Кукуруза ГВ, Цилюрик СМ. (2022). Сучасні підходи до виявлення порушень розвитку дітей раннього віку в медичній практиці. Сучасна педіатрія. Україна. 6(126): 75-81. doi 10.15574/SP.2022.126.75.
Стаття надійшла до редакції 17.08.2022 р., прийнята до друку 20.10.2022 р.
Мета – проаналізувати й узагальнити міжнародний досвід використання скринінгу розвитку дітей перших років життя для раннього виявлення порушень розвитку та підвищення ефективності корекційних і розвиткових стратегій з урахуванням досягнень сучасної медичної науки та практики.
Висвітлено сучасні підходи до виявлення порушень розвитку дітей раннього віку в медичній практиці з використанням інструментів скринінг-оцінки, що дає змогу своєчасно встановити ризики і визначити маршрут допомоги дитині. Така модель передбачає посилення співпраці між фахівцями медичної, психологічної, педагогічної та соціальної сфер між собою, а також фахівців із батьками. Підкреслено важливість залучення батьків до процесу скринінг-оцінки, використання їхніх знань для отримання всебічної та повної інформації щодо розвитку дитини. Медичний супровід і психолого-педагогічна підтримка сім’ї дитини з порушеннями здоров’я та розвитку, у процесі яких спеціалісти допомагають батькам створювати в домашніх умовах спеціальне розвиваюче середовище для своєчасного задоволення особливих потреб малюка, є найефективнішою формою надання комплексної допомоги, у тому числі послуги раннього втручання. Наведено інформацію щодо міжнародного досвіду впровадження системи скринінгу розвитку дітей раннього віку та її ефективності. Показано, що використання скринінг-оцінки та моніторингу розвитку в медичній практиці створює передумови для виявлення проблем у розвитку на ранньому етапі, збереження здоров’я, підвищення благополуччя дітей і сімей, що їх виховують, дає змогу підвищити ефективність лікування або розвивальних заходів, мінімізувати наявні та попередити вторинні затримки розвитку в дитини. Виявлено, що залучення лікарів первинної ланки охорони здоров’я до проведення скринінгу розвитку є важливим етапом формування системи сучасної допомоги дітям раннього віку та їхнім сім’ям. Доведено необхідність впровадження скринінгу розвитку в повсякденну практику, у робочий процес фахівців первинної медичної допомоги та забезпечення відповідної підготовки цих спеціалістів.
Автори заявляють про відсутність конфлікту інтересів.
Ключові слова: скринінг розвитку, ранній вік, розвиток дитини, раннє втручання.
ЛІТЕРАТУРА
1. Aboud FE, Yousafzai AK. (2015). Global health and development in early childhood. Annu Rev Psychol. 66: 433-457. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010814-015128; PMid:25196276
2. Acar S, Hansen S, Dolata JK, Chen CY. (2014). An Overview of Developmental Screening: Implications for Practice. Başkent University Journal of Education. 1 (1): 9-18.
3. Barger В, Rice С, Wolf R, Roach А. (2018, Jul). Better together: Developmental screening and monitoring best identify children who need early intervention. Disability and Health Journal. 11 (3): 420-426. https://doi.org/10.1016/j.dhjo.2018.01.002; PMid:29459217 PMCid:PMC6005750
4. Daelmans B, Darmstadt GL, Lombardi J, Black MM, Britto PR, Lye S, Dua T, Bhutta ZA, Richter RM. (2017). Early childhood development: the foundation of sustainable development. Lancet. 389: 9-11. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(16)31659-2; PMid:27717607
5. Eisenhower A, Martinez Pedraza F, Sheldrick RC, Frenette E, Hoch N, Brunt S, Carter AS. (2021, Mar). Multi-stage Screening in Early Intervention: A Critical Strategy for Improving ASD Identification and Addressing Disparities. J Autism Dev Disord. 51 (3): 868-883. https://doi.org/10.1007/s10803-020-04429-z; PMid:32144605 PMCid:PMC7483311
6. Fischer VJ, Morris J, Martines J. (2014, Jun). Developmental screening tools: feasibility of use at primary healthcare level in low- and middle-income settings. J Health Popul Nutr. 32 (2): 314-326. doi: 10.3329/JHPN.V32I2.2625. PMID: 25076668. PMCID: PMC4216967.
7. Giraldo-Huertas J, Schafer G. (2021, Sep 28). Agreement and Reliability of Parental Reports and Direct Screening of Developmental Outcomes in Toddlers at Risk. Front Psychol. 12: 725146. eCollection 2021. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.725146; PMid:34650483 PMCid:PMC8505716
8. Gove A, Black MM. (2016). Measurement of early childhood development and learning under the Sustainable Development Goals. J Hum Dev Capabil. 17 (4): 599-605. https://doi.org/10.1080/19452829.2016.1243520
9. Guevara JP, Gerdes М, Localio R, Huang YV, Pinto-Martin J, Minkovitz CS, Hsu D, Kyriakou L, Baglivo S, Kavanagh J, Pati S. (2013, Jan). Effectiveness of Developmental Screening in an Urban Setting. Pediatrics. 131 (1): 30-37. https://doi.org/10.1542/peds.2012-0765; PMid:23248223
10. Harris SR. (2016). Early identification of motor delay: family-centered screening tool. Can Fam Physician. 62 (8): 629-632. PMID: 27521388. PMCID: PMC4982721
11. Hirai AH, Kogan MD, Kandasamy V, Reuland C, Bethell C. (2018, Sep 1). Prevalence and Variation of Developmental Screening and Surveillance in Early Childhood. JAMA Pediatr. 172 (9): 857-866. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2018.1524; PMid:29987317 PMCid:PMC6143066
12. Jacobusse G, van Buuren S, Verkerk PH. (2006, Jul 15). An interval scale for development of children aged 0-2 years. Stat Med. 25: 2272-2283. https://doi.org/10.1002/sim.2351; PMid:16143995
13. Jeong J, Franchett EE, Ramos de Oliveira CV, Rehmani K, Yousafzai AK. (2021, May 10). Parenting interventions to promote early child development in the first three years of life: A global systematic review and meta-analysis. PLoS Med. 18 (5): e1003602. eCollection 2021 May. https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1003602; PMid:33970913 PMCid:PMC8109838
14. Kohli-Lynch М, Tann CJ, Ellis МЕ. (2019, Nov 13). Early Intervention for Children at High Risk of Developmental Disability in Low- and Middle-Income Countries: A Narrative Review. Int J Environ Res Public Health. 16 (22): 4449. https://doi.org/10.3390/ijerph16224449; PMid:31766126 PMCid:PMC6888619
15. Lancaster GA, McCray G, Kariger P et al. (2018). Creation of the WHO Indicators of Infant and Young Child Development (IYCD): metadata synthesis across 10 countries. BMJ Glob Health. 3: e000747. https://doi.org/10.1136/bmjgh-2018-000747; PMid:30364327 PMCid:PMC6195138
16. Lipkin РН, Macias ММ. (2020, Jan). Promoting Optimal Development: Identifying Infants and Young Children with Developmental Disorders Through Developmental Surveillance and Screening. Pediatrics. 145 (1): e20193449. https://doi.org/10.1542/peds.2019-3449; PMid:31843861
17. Марценковский ИА. (2016). Детская психиатрия: взгляд через призму DSM-5. В книге Марценковский ИА, Дубовик КВ. Очерки детской психиатрии. Учебное пособие для спец. в области охраны псих. здоровья детей. Київ: Видавничий дім «Здоров’я України. Медичні видання»: 9-23.
18. Marks КР, Madsen Sjö N, Wilson Р. (2019, Apr). Comparative use of the Ages and Stages Questionnaires in the USA and Scandinavia: a systematic review. Developmental Medicine and Child Neurology. 64 (1): 419-430. https://doi.org/10.1111/dmcn.14044; PMid:30246256
19. МОЗ України. (2002). Наказ МОЗ України від 29.11.2002 № 434. Про удосконалення амбулаторно-поліклінічної допомоги дітям в Україні. Із змінами, внесеними згідно з наказом МОЗ № 177 від 03.04.2008. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0434282-02#Text.
20. МОЗ України. (2008). Наказ МОЗ України від 20.03.2008 № 149. Про затвердження Клінічного протоколу медичного догляду за здоровою дитиною віком до 3 років. Із змінами, внесеними згідно з наказом МОЗ № 90 від 13.02.2009. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0149282-08#Text.
21. Пасічник ІП, Кукуруза ГВ. (2013). Міждисциплінарна сімейно-центрована програма раннього втручання на етапі первинної медико-санітарної допомоги дітям. Перинатология и педиатрия. 4 (56): 105-107.
22. Pierce K, Gazestani VH, Bacon E, Barnes CC, Cha D, Nalabolu S, Lopez L, Moore A, Pence-Stophaeros S, Courchesne E. (2019, Jun). Evaluation of the Diagnostic Stability of the Early Autism Spectrum Disorder Phenotype in the General Population Starting at 12 Months. JAMA Pediatr. 173 (6): 578-587. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2019.0624; PMid:31034004 PMCid:PMC6547081
23. Resch B, Hofbauer-Krug C, Pansy J, Prechtl K, Avian A, Kurz R. (2020, Jul 3). Prospective Randomized Observational Pilot Trial Evaluating the Effect of Different Durations of Interdisciplinary Early Intervention and Family Support in Parents of Very Low Birth Weight Infants (Early Bird Study). Front Public Health. 8: 242. eCollection 2020. https://doi.org/10.3389/fpubh.2020.00242; PMid:32719760 PMCid:PMC7349967
24. Rubio-Codina M, Araujo MC, Attanasio O, Munoz P, Grantham-McGregor S. (2016). Concurrent Validity and Feasibility of Short Tests Currently Used to Measure Early Childhood Development in Large Scale Studies. PLoS One. 11: 17. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0160962; PMid:27548634 PMCid:PMC4993374
25. Sabanathan S, Wills B, Gladstone M. (2015, May). Child development assessment tools in low-income and middle-income countries: how can we use them more appropriately? Arch Dis Child. 100 (5): 482-488. https://doi.org/10.1136/archdischild-2014-308114; PMid:25825411 PMCid:PMC4413834
26. Scharf RJ, Maphula A, Pullen PC, Shrestha R, Matherne GP, Roshan R, Koshy B. (2017). Global Disability: Empowering Children of all Abilities. Pediatric Clin. 64 (4): 769-784. https://doi.org/10.1016/j.pcl.2017.03.002; PMid:28734509
27. Silverstein М, Sand N, Glascoe FP, Gupta VB, Tonniges ТР, O'Connor KG. (2006, Mar-Apr). Pediatrician practices regarding referral to early intervention services: is an established diagnosis important? Ambul Pediatr. 6 (2): 105-109. https://doi.org/10.1016/j.ambp.2005.09.003; PMid:16530148
28. Singh А, Yeh CJ, Blanchard SB. (2017). Ages and Stages Questionnaire: a global screening scale. Bol. Med. Hosp. Infant. 74: 1. https://doi.org/10.1016/j.bmhimx.2016.07.008; PMid:29364814
29. Siu AL, Bibbins-Domingo K, Grossman DC et al. (2016). Screening for autism spectrum disorder in young children: US Preventive Services Task Force Recommendation Statement. JAMA. 315 (7): 691-696. https://doi.org/10.1001/jama.2016.0018; PMid:26881372
30. Smythe Т, Zuurmond М, Tann CJ, Gladstone М, Kuper H. (2021, May). Early intervention for children with developmental disabilities in low and middle-income countries – the case for action. International Health. 13 (3): 222-231. https://doi.org/10.1093/inthealth/ihaa044; PMid:32780826 PMCid:PMC8079317
31. Thomas RE, Spragins W, Mazloum G, Cronkhite M, Maru G. (2016, May). Rates of detection of developmental problems at the 18-month well-baby visit by family physicians' using four evidence-based screening tools compared to usual care: a randomized controlled trial. Child Care Health Dev. 42 (3): 382-393. https://doi.org/10.1111/cch.12333; PMid:27061302
32. Валитова ИЕ. (2018). Систематизация нарушений психофизического развития детей раннего возраста. Психологічні перспективи. 31: 10-21. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-31-10-21.
33. Vitrikas K, Savard D, Bugaj M. (2017). Developmental Delay: When and How to Screen. Am Fam Physician. 96 (1): 36-43. PMID: 28671370.
34. Wallander JL, Bann CM, Biasini FJ, Goudar SS, Pasha O, Chomba E, McClure E, Carlo WA. (2014). Development of children at risk for adverse outcomes participating in early intervention in developing countries: a randomized controlled trial. J Child Psychol Psychiatry. 55 (11): 1251-1259. https://doi.org/10.1111/jcpp.12247; PMid:24811237 PMCid:PMC4821400
35. Weitzman C, Wegner L. (2015). Promoting optimal development: screening for behavioral and emotional problems. Pediatrics. 35 (2): 384-395. https://doi.org/10.1542/peds.2014-3716; PMid:25624375
36. Yousafzai AK, Lynch P, Gladstone M. (2014, Sep). Moving beyond prevalence studies: screening and interventions for children with disabilities in low-income and middle-income countries. Arch Dis Child. 99 (9): 840-848. https://doi.org/10.1136/archdischild-2012-302066; PMid:24647995
37. Zhang L, Ssewanyana D, Martin MC, Lye S, Moran G, Abubakar A, Marfo K, Marangu J, Proulx K, Malti T. (2021, Jul 16). Supporting Child Development Through Parenting Interventions in Low- to Middle-Income Countries: An Updated Systematic Review. Front Public Health. 9: 671988. eCollection 2021. https://doi.org/10.3389/fpubh.2021.671988; PMid:34336768 PMCid:PMC8322584