- Роль здоров’язберігаючих технологій у збереженні здоров’я школярів
Роль здоров’язберігаючих технологій у збереженні здоров’я школярів
Modern Pediatrics. Ukraine. (2021). 8(120): 16-22. doi 10.15574/SP.2021.120.16
Бекетова Г. В.1, Савінова К. Б.1, Мозгова Г. П.2, Бекетова Н. В.2
1Національний університет охорони здоров'я України імені П.Л. Шупика, м. Київ
2Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, м. Київ, Україна
Для цитування: Бекетова ГВ, Савінова КБ, Мозгова ГП, Бекетова НВ. (2021). Роль здоров'язберігаючих технологій у збереженні здоров'я школярів. Сучасна педіатрія. Україна. 8(120): 16-22. doi 10.15574/SP.2021.120.16.
Стаття надійшла до редакції 14.09.2021 р., прийнята до друку 07.12.2021 р.
Збереження здоров'я школярів є важливою і актуальною проблемою для охорони здоров'я дітей. У зв'язку з цим активно розробляються здоров'язберігаючі технології (ЗЗТ), впровадження яких дає змогу зберегти той рівень здоров'я, з яким дитина прийшла до школи.
Мета — оцінити вплив ЗЗТ «Навчання у русі» на стан здоров'я дітей молодшого шкільного віку.
Матеріали та методи. У комунальному закладі «Київська обласна дитяча лікарня» м. Боярка проведено поглиблене комплексне клініко-інструментальне обстеження 153 дітей перед вступом до школи і протягом навчання в І–ІV класах, серед дітей було 65 учнів середньої школи (СШ) № 287 м. Києва, де впроваджено ЗЗТ «Навчання у русі» професора Дубогай О.Д., — І (основна) група, а також 88 учнів CШ № 3 м. Боярка Київської області, які навчалися за загальноприйнятими методиками, — ІІ (контрольна) група.
Результати. У разі застосування ЗЗТ «Навчання у русі» після закінчення початкової школи питома вага дітей з гармонійним розвитком збільшилася з 27,7% до 63,9% (р<0,05) на тлі нормалізації маси тіла (з 20,0% до 16,7%), тоді як у контрольній групі таких змін не було (38,6% і 41,7% відповідно) при зростанні частки учнів з ожирінням і надлишковою масою тіла (з 33,4% до 50,0%) (р<0,05). Застосування ЗЗТ «Навчання у русі» достовірно підвищило адаптаційно-резервні можливості дітей молодшого шкільного віку та позитивно вплинуло на функціональний стан їхньої серцево-судинної системи: за індексом Баєвського (97,2% проти 33,3% у контрольній групі) (р<0,05); за даними проби Руф'є, високий та вищий за середній рівень функціонального резерву серця після закінчення початкової школи мали відповідно 77,6% і 8,4% учнів (р<0,001); за результатами клініко-ортостатичної проби, частка учнів із фізіологічною реакцією гемодинаміки після зміни положення тіла зросла з 64,6% до 100,0%, а в контрольній групі — знизилася з 65,9% до 44,4%. При цьому доказано, що впровадження ЗЗТ «Навчання у русі» нівелює різницю в стані адаптативно-резервних можливостей серед як 6, так і 7-річних дітей. ЗЗТ «Навчання у русі» також позитивно вплинуло на функціональний стан дихальної системи у школярів за рахунок збільшення задовільного показника екскурсії грудної клітки (з 41,5% до 88,9%) (р<0,05), задовільних даних проби Штанге (з 67,0% до 87,0%), високого показника життєвого індексу (з 58,5% до 97,2%), що супроводжувалося високим рівнем антиінфекційної резистентності учнів молодшого шкільного віку зі зменшенням кількості пропусків занять унаслідок гострих респіраторних інфекцій за рік на одного учня (18,7 і 15,9 доби в І і ІV класах відповідно); їх ускладнень (15,1% і 3,5% проти 14,9% і 16,2% у контрольній групі); у ІV класі жодного разу не хворіли 16,3% дітей, а в контрольній групі — лише 5,25% (р<0,05). В основній групі знизилася частка дітей із функціональними розладами серцево-судинної системи (із 30,8% до 8,3%) (р<0,001), а в контрольній групі — збільшилася (з 46,6% до 58,3%) на тлі достовірного приросту порушень опорного-рухового апарату (з 29,5% до 44,4%), хвороб органів травлення (з 21,9% до 36,0%), дихання (з 7,9% до 44,4%) та ендокринної системи (з 32,5% до 50,0%) (р<0,05). За 4 роки застосування ЗЗТ в основній групі спостерігалася позитивна динаміка щодо зниження кількості дітей з високим рівнем тривожності, у контрольній групі питома вага дітей з високим рівнем тривожності, навпаки, зросла, що негативно вплинуло як на загальний стан здоров'я учнів, так і на шкільну успішність.
Висновки. Отримані результати дослідження підтвердили, що впровадження ЗЗТ «Навчання у русі» сприяє збереженню того рівня здоров'я, з яким дитина прийшла до школи.
Дослідження виконано відповідно до принципів Гельсінської декларації. Протокол дослідження ухвалено Локальним етичним комітетом зазначених у роботі установ. На проведення досліджень отримано інформовану згоду батьків дітей.
Автори заявляють про відсутність конфлікту інтересів.
Ключові слова: здоров'язберігаючі технології, школярі, здоров'я, фізична активність, оптимальне харчування.
ЛІТЕРАТУРА
1. Alcaraz A, Pichon-Riviere A, Palacios A, Bardach A, Balan D, Perelli L, Ciapponi A. (2021). Sugar Sweetened Beverages Attributable Disease Burden and the Potential Impact of Policy Interventions: A Systematic Review of Epidemiological and Decision Models. BMC Public Health. 21: 1460. https://doi.org/10.1186/s12889-021-11046-7; PMid:34315428 PMCid:PMC8317409
2. Бекетова ГВ, Савінова КБ, Дубогай ОД, Міщерська ГД. (2018). Вплив здоров'язберігаючих технологій на стан здоров'я дітей молодшого шкільного віку. Современная педиатрия. 8(96): 17–22. https://doi.org/10.15574/SP.2018.96.17.
3. Benz J, Blakey C, Oppenheimer CC, Scherer H, Robinson WT. (2013). The healthy people initiative: Understanding the user's perspective. Journal of Public Health Management and Practice. 19 (2): 103-109. https://doi.org/10.1097/PHH.0b013e318254cc31; PMid:23358287
4. Bhardwaj B, O'Keefe EL, O'Keefe JH. (2016). Death by carbs: added sugars and refined carbohydrates cause diabetes and cardiovascular disease in Asian Indians. Missouri medicine. 113 (5): 395.
5. Бойченко Т. (2005). Валеологія — мистецтво бути здоровим. Здоров'я та фізична культура. 2: 1–4.
6. CDC. (2020). Physical Activity. Facts. Healthy Schools. URL: www.cdc.gov.
7. CDC. (2021). Benefits of Physical Activity. Centers for Disease Control and Prevention.https://www.cdc.gov/physicalactivity/basics/index.htm.
8. Didier J et al. (2021). Supporting every school to become a foundation for healthy lives. The Lancet Child & Adolescent Health.
9. Дудіна ОО, Терещенко АВ. (2014). Ситуаційний аналіз стану здоров'я дитячого населення. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України. 60 (2): 49–57.
10. Гозак СВ. (2012). Вплив чинників навчального процесу на показники здоров'я школярів. Довкілля та здоров'я. 3: 17–20.
11. Hay SI, Abajobir AA, Abate KH, Abbafati C, Abbas KM, Abd—Allah F, Ciobanu LG. (2017). Global, regional, and national disability-adjusted life-years (DALYs) for 333 diseases and injuries and healthy life expectancy (HALE) for 195 countries and territories, 1990–2016: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2016. The Lancet. 390 (10100): 1260–1344.
12. Кабінет Міністрів України. (2021). «Про затвердження норм та Порядку організації харчування в закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку». Постанова Кабінету Міністрів України від 4 березня 2021 року № 305.
13. Кабінет Міністрів України. (2021). Постанова Кабінету Міністрів України від 07 квітня 2021 р № 3260.
14. Квашніна ЛВ. (2000). Поняття адаптації і адаптованість як інтегративний показник здоров'я (огляд літератури). Перинатологія та педіатрія. 1: 14–17.
15. Long Steven W. (2021). Lifestyle Management: Achieving & Maintaining Good Healt. URL: niu.edu.tw.
16. Лук'янова ОМ, Квашніна ЛВ. (2004). Стан здоров'я дітей молодшого шкільного віку та шляхи його корекції. Перинатологія та педіатрія. 1: 3–5.
17. MacGregor GA, Hashem KM. (2014). Action on sugar-lessons from UK salt reduction programme. The Lancet. 383 (9921): 929-931. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(14)60200-2
18. MedlinePlus. (2021). Health Risks of an Inactive Lifestyle. URL: medlineplus.gov.
19. Meier T et al. (2017). Global burden of sugar-related dental diseases in 168 countries and corresponding health care costs. Journal of dental research. 96.8: 845-854. https://doi.org/10.1177/0022034517708315; PMid:28489474
20. NSW. (2014). Healthy Eating: Why should I make healthy food choices? URL: Livelifewell.nsw.gov.au.
21. Оржеховська ВМ. (2007). Словник основних термінів і понять з превентивного виховання. Тернопіль: ТзОВ «Терно-граф»: 200.
22. Patel SR, Hu FB. (2007). Short sleep duration and weight gain: a systematic review. Obesity. 16 (3): 643-653. https://doi.org/10.1038/oby.2007.118; PMid:18239586 PMCid:PMC2723045
23. Семенова НО, Левчук МВ. (2007). Технологія проектування школи сприяння здоров'ю. Виховна робота в школі. 4: 4–15.
24. Sithey G, Li M, Thow AM. (2018). Strengthening non-communicable disease policy with lessons from Bhutan: linking gross national happiness and health policy action. Journal of public health policy. 39 (3): 327-342. https://doi.org/10.1057/s41271-018-0135-y; PMid:29950574
25. Смирнов НК. (2002). Здоровьесберегающие образовательные технологии в современной школе. Москва: АПК и ПРО: 121.
26. Te Morenga L, Mallard S, Mann J. (2012). Dietary sugars and body weight: systematic review and meta-analyses of randomized controlled trials and cohort studies. BMJ. 346 (15; 3): e7492. https://doi.org/10.1038/s41598-019-44097-3; PMid:31197192 PMCid:PMC6565732
27. US Department of Health and Human Services. (2016). Federal Prevention Initiatives Archived at the Wayback Machine. https://www.coursehero.com/file/p4bhigh/Federal-Prevention-Initiatives-Archived-2016-06-15-at-the-Wayback-Machine-US/
28. Ващенко О, Свириденко С. (2006). Готовність вчителя до використання здоров'язберігаючих технологій у навчально-виховному процесі. Здоров'я та фізична культура. 8: 1–6.
29. Волкова ІВ, Марінушкіна ОЄ, Покроєва ЛД, Рябова ЗВ. (2007). Становлення шкіл сприяння здоров'ю. Харків: ХОНМІБО: 40.
30. White MP, Alcock I, Grellier J, Wheeler BW, Hartig T, Warber SL, Fleming LE. (2019). Spending at least 120 minutes a week in nature is associated with good health and wellbeing. Scientific reports. 9 (1): 1-11. https://doi.org/10.1038/s41598-019-44097-3; PMid:31197192 PMCid:PMC6565732
31. WHO. (2006). Constitution of the World Health Organization — Basic Documents: 45.
32. WHO. (2019). Nutrients. World Health Organization.