• Роль здоров’язберігаючих технологій у профілактиці ожиріння та надмірної маси тіла в дітей шкільного віку
ua До змісту Повний текст статті

Роль здоров’язберігаючих технологій у профілактиці ожиріння та надмірної маси тіла в дітей шкільного віку

PERINATOLOGIYA AND PEDIATRIYA.2019.1(77):69-73; doi 10.15574/PP.2019.77.69

Бекетова Г. В., Савінова К. Б., Дубогай О. Д., Міщерська Г. Д., Соколенко І. М.
Національна медична академія післядипломної освіти імені П.Л. Шупика, м. Київ, Україна
Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, м. Київ, Україна
КЗ КОР «Київська обласна дитяча лікарня», м. Боярка, Україна

Вступ. Ожиріння є одним із найпоширеніших хронічних захворювань як у світі в цілому, так і в Україні зокрема. За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я, у світі у 2016 р. понад 340 млн дітей віком від 5 до 19 років страждали від надлишкової маси тіла (НМТ). Основними причинами розвитку ожиріння та НМТ є недостатня фізична активність і нераціональне харчування, що найбільшою мірою притаманне школярам. Початок навчання у школі характеризується різким зниженням рівня фізичної активності дітей за рахунок зростання статичного навантаження. Вищезазначене, а поруч із цим надмірне споживання школярами солодощів та газованих напоїв, порушення режиму харчування, недостатність у раціоні харчування свіжих овочів і фруктів формують високий ризик розвитку в дітей НМТ й ожиріння. Ефективним заходом профілактики розвитку ожиріння може слугувати впровадження в роботу навчальних закладів здоров'язберігаючих технологій (ЗЗТ), в основі яких лежить формування навичок здорового способу життя та достатня рухова активність.

Мета — оцінити вплив ЗЗТ «Навчання у русі» професора Дубогай О.Д. на попередження розвитку ожиріння та надмірної маси тіла в дітей молодшого шкільного віку.

Пацієнти та методи. У КЗ «Київська обласна дитяча лікарня» проведено комплексне клініко_інструментальне обстеження 153 дітей перед вступом до школи і протягом навчання в І–ІV класах. Серед обстежених основну групу становили 65 школярів середньої школи (СШ) № 287 м. Києва, де впроваджені ЗЗТ «Навчання у русі», а контрольну групу — 88 учнів СШ № 3 м. Боярка, де ЗЗТ не застосовуються. Обстеження включало оцінку антропометричних показників згідно з наказом МОЗ України від 13.09.2013 № 802 «Критерії оцінки фізичного розвитку дітей шкільного віку», розрахунок індексу маси тіла (ІМТ), лабораторні й інструментальні методи дослідження.

Результати. Застосування ЗЗТ в основній групі забезпечило достатнє (відповідно віку) фізичне навантаження. Після закінчення початкової школи частка учнів із гармонійним розвитком достовірно збільшилася з 27,7% до 63,9%, а в контрольній групі вона майже не змінилася (38,6% і 41,7% відповідно). За роки навчання в початковій школі при розрахунку ІМТ у контрольній групі виявлено достовірне зростання питомої ваги дітей з ожирінням та НМТ (з 33,5% до 50,0%), а в основній групі відмічалася тенденція до зниження кількості дітей з ожирінням та НМТ з 20,0% до 16,7%.

Висновки. Проведене дослідження показало позитивний вплив ЗЗТ «Навчання у русі» на збереження гармонійності фізичного розвитку і запобігання розвитку ожиріння та НМТ у школярів початкової школи шляхом забезпечення достатньої фізичної активності й раціонального харчування.

Ключові слова: ожиріння, надлишкова маса тіла, здоров'язберігаючі технології, діти молодшого шкільного віку

ЛІТЕРАТУРА

1. Бекетова ГВ, Савінова КБ. (2018). Вплив здоров'язберігаючих технологій на антиінфекційну резистентність та формування хронічної патології у дітей молодшого шкільного віку. Современная педиатрия. 4(92): 17–22. https://doi.org/10.15574/SP.2018.92.17

2. Бекетова ГВ, Савінова КБ. (2018). Профілактика шкільної дезадаптації за допомогою здоров'язберігаючи технологій у дітей молодшого шкільного віку. Неонатологія, хірургія та перинатальна медицина. 8; 4(30): 37–42. https://doi.org/10.24061/2413-4260.VIII.4.30.2018.7

3. Дубогай ОД. (2005). Навчання в русі: Здоров'язберігаючі педагогічні технології в початковій школі. Методичні рекомендації. Київ: Шкільний світ: 112.

4. Квашнина ЛВ. (2016). Алиментарный дефицит кальция у детей и подходы к его коррекции. Современная педиатрия. 7(79): 26–32. https://doi.org/10.15574/SP.2016.79.26

5. Лукьянова ЕМ. (2003). Медицинские и педагогические аспекты проблемы сохранения здоровья детей. Междунар. мед. журнал. 9; 3: 6–9.

6. Davis MM, Gance–Cleveland B, Hassink SC et al. (2007). Recommendations for Prevention of Childhood Obesity, Pediatrics. 120; Suppl. 4: S229–S253. https://doi.org/10.1542/peds.2007-2329E; PMid:18055653

7. Datar A, Sturm R. (2004). Physical education in elementary school and body mass index: evidence from the early childhood longitudinal study. Am. J. Public Health. 94(9): 1501–1506. https://doi.org/10.2105/AJPH.94.9.1501; PMid:15333302 PMCid:PMC1448481

8. DeBoer MD, Scharf RJ, Demmer RT. (2013). Sugar-sweetened beverages and weight gain in 2- to 5-year-old children. Pediatrics. 132 (3): 413–420. https://doi.org/10.1542/peds.2013-0570; PMid:23918897 PMCid:PMC3876761

9. Malik VS, Pan A, Willett WC, Hu FB. (2013). Sugar-sweetened beverages and weight gain in children and adults: a systematic review and metaanalysis. Am. J. Clin. Nutr. 98 (4): 1084–1102. https://doi.org/10.3945/ajcn.113.058362; PMid:23966427 PMCid:PMC3778861

10. Pelegrini A, Silva DA, Gaya AC, Petroski EL. (2013). Comparison of three criteria for overweight and obesity classification in Brazilian adolescents. Nutr J. 12: 5. https://doi.org/10.1186/1475-2891-12-5; PMid:23294869 PMCid:PMC3564842

11. World Health Organization. Commission on Ending Childhood Obesity. (2016). ENDING CHILDHOOD OBESITY. Available on: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/204176/1/9789241510066_eng.pdf?ua=1.

Стаття надійшла до редакції 03.11.2018 р., прийнята до друку 12.03.2019 р.