- Реалізація пілотного проекту (об’єднання фінансових ресурсів, розмежування фінансових ресурсів за видами медичної допомоги): переваги та ризики
Реалізація пілотного проекту (об’єднання фінансових ресурсів, розмежування фінансових ресурсів за видами медичної допомоги): переваги та ризики
PERINATOLOGIYA I PEDIATRIYA.2014.4(60):10–13;doi10.15574/PP.2014.60.10
Реалізація пілотного проекту (об'єднання фінансових ресурсів, розмежування фінансових ресурсів за видами медичної допомоги): переваги та ризики
М.В. Шевченко
ДУ «Український інститут стратегічних досліджень МОЗ України», м. Київ, Україна
УДК 614.2.001.73:336(083.94)
Мета — оцінити запровадження нових фінансовоекономічних механізмів у пілотних регіонах, зокрема, створення більш потужних фінансових
«пулів», розмежування видатків за видами медичної допомоги та можливість поширення набутого досвіду на систему охорони здоров'я в Україні.
Матеріали та методи. У процесі проведення дослідження проаналізовано положення відповідних нормативноправових актів, дані моніторингу ком
плексу показників для проведення оцінки реформування системи охорони здоров'я в пілотних регіонах. Використано аналітичний та порівняльний
методи.
Результати. Встановлено, що об'єднання фінансових ресурсів на рівні обласного бюджету дало змогу забезпечити принцип екстериторіальності, рів
ного доступу спеціалізованої медичної допомоги, сформувати більш потужні фінансові пули для забезпечення рівня гарантій для населення. Зокре
ма, у Дніпропетровській області забезпечено 100відсоткове фінансування невідкладної допомоги, збільшено на 46,3% фінансування забезпечення
пільгових категорій населення безоплатними лікарськими засобами за рецептами лікарів, приведено видатки на медикаменти та харчування до єди
них нормативів і зростання їх більше ніж у 2 рази.
Фінансування за скороченою економічною класифікацією видатків на рівні розпорядників нижчого рівня дало змогу фінансувати заклади охорони
здоров'я, які надають первинну медичну допомогу в пілотних регіонах за двома кодами економічної класифікації видатків. Це дозволило спростити
та зменшити документообіг в закладах охорони здоров'я, які надають первинну медичну допомогу; прискорити оплату платіжних доручень в орга
нах Державної казначейської служби України, підвищити оперативність внесення змін до розпису асигнувань за розпорядниками нижчого рівня,
спростити порядок перерозподілу бюджетних коштів у частині внесення змін до планів використання бюджетних коштів; самостійно визначати пер
шочерговість платежів.
Висновки. Концентрація на рівні обласного бюджету фінансових, кадрових і матеріальних ресурсів юридично дає змогу забезпечити маршрутизацію
пацієнта відповідно до потреби за напрямом надання медичної допомоги, реалізацію єдиних підходів у фінансуванні закладів, виділення першочер
гових заходів, зменшення фінансових ризиків для пацієнтів. Використання порядку фінансування за двома кодами економічної класифікації видат
ків у закладах охорони здоров'я незалежно від виду медичної допомоги є позитивною новацією і може бути поширено на заклади охорони здоров'я
незалежно від виду медичної допомоги на всій території України.
Ключові слова: об'єднання фінансових ресурсів, фінансові пули, скорочена класифікація видатків, розмежування.
Література:
1. Деякі питання розподілу обсягу міжбюджетних трансфертів (у редакції від 12.04.2014): постанова Кабінету Міністрів України від 08.12.2010 р. № 1149. http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1149—2010%D0%BF/card6#Public.
2. Доклад о состоянии здравоохранения в мире, 2000 г.: системы здравоохранения: улучшение деятельности. Всемирная организация здравоохранения. Женева, 2000: 108—109.
3. Про внесення змін до Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ: постанова Кабінету Міністрів України від 08.02.2012 № 86. http://zakon2.ra
4. Про внесення змін до Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ: постанова Кабінету Міністрів України від 19.06.2013 р. № 465. http://zakon2.ra
5. Про економію державних коштів та недопущення втрат бюджету: постанова Кабінету Міністрів України від 01.03.2014 р. № 65. http://zakon1.ra
6. Про затвердження Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету та Інструкції щодо застосування класифікації кредитування бюджету : наказ Міністерства фінансів від 12.03.2012 р. № 333 (зареєстрований у Міністерстві юстиції України 27.03.2012 р. за № 456/20769). http://www.minfin.gov.ua/control/uk/publish/artic
7. Про затвердження комплексу показників для проведення оцінки реформування системи охорони здоров'я у пілотних регіонах: наказ МОЗ України від 15.08.2011 р. № 507. http://moz.gov.ua/ua/portal/dn_20110815_507.html.
8. Про затвердження Методики розподілу обсягу видатків між видами медичної допомоги : наказ МОЗ України від 15.05.2013 р. № 373 (зареєстрований у Міністерстві юстиції України 20.06.2013 р. за №1044/23576). http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1044<13.
9. Про порядок проведення реформування системи охорони здоров'я у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях та місті Києві: Закон України від 07.07.2011 р. № 3612
10. Про удосконалення моніторингу реформи системи охорони здоров'я: наказ МОЗ України від 11.06.2013 р. № 494. http://www.moz.gov.ua/ua/por
11. The world health report: health systems fnancing: the path to universal coverage. Всемирная организация здравоохранения. Geneva, 2010: 88—89.
