• Інформативні критерії оцінки стану здоров’я дітей та підлітків 
ua До змісту

Інформативні критерії оцінки стану здоров’я дітей та підлітків 

PERINATOLOGIYA I PEDIATRIYA.2014.4(60):82–85 

Інформативні критерії оцінки стану здоров'я дітей та підлітків 

В.К. Козакевич, О.Б. Козакевич 
ВДНЗ «Українська медична стоматологічна академія», м. Полтава, Україна 

УДК 612056.22:616053.5 

Мета — удосконалити методи оцінки стану здоров'я дітей шкільного віку на основі кількісного визначення рівня соматичного здоров'я; виявити фактори ризику щодо його порушень. 

Пацієнти та методи. Проведено комплексне вивчення стану здоров'я 530 дітей віком 12–14 років, яке полягало у визначенні захворюваності, показників фізичного розвитку, фізичних можливостей організму, стану вегетативного гомеостазу, а також у кількісному визначенні рівня соматичного здоров'я. Основними джерелами інформації про стан здоров'я дітей були: первинна документація загальноосвітніх закладів; результати поглиблених медичних оглядів та соціологічного анкетування. Використано методи спірометрії, динамометрії, визначено показник фізичної працездатності та рівень максимального споживання кисню за допомогою велоергометрії. Рівень соматичного здоров'я визначено за методикою кількісної експрес оцінки (Г.Л. Апанасенко) з виділенням п'яти рівнів соматичного здоров'я (низького, нижчого за середній, середнього, вищого за середній та високого). Оцінку функціонального стану вегетативного гомеостазу дітей проведено з урахуванням вихідного вегетативного тонусу і вегетативної реактивності. 

Результати. Одержано алгоритм для визначення стану здоров'я (імовірності віднесення даної дитини до кожної з трьох груп захворюваності), який дає змогу виявити зміни в стані здоров'я на донозоологічному рівні. Його використання дає точний збіг прогнозованої групи здоров'я дитини з реальною у 75% випадків, а 6% із числа інших випадків свідчить про зниження компенсаторно резервних можливостей організму та ризик розвит ку захворювань у майбутньому. 

Висновки. Таким чином, використаний підхід до оцінки стану здоров'я підлітків за компенсаторнорезервними можливостями організму з урахуванням розвитку дитини та впливу соціальноекономічних факторів дає змогу виявити зміни стану здоров'я ще на рівні функціональних відхилень і своє часно вжити профілактичні заходи. 

Ключові слова: діти шкільного віку, рівень соматичного здоров'я, вегетативний тонус, біологічна зрілість. 

Література: 
 

1. Апанасенко ГЛ. Эволюция биоэнергетики и здоровье человека. Петрополис: сб: 123.

2. Апанасенко ГЛ. 2009. Охрана здоровья здоровых: постановка проблемы в Украине и России. Український мед часопис. 4(72): 122—124.

3. Антипкін ЮГ. 2005. Стан здоров'я дітей в умовах дії різних екологічних чинників. Мистецтво лікування. 2: 17—23.

4. Квашніна ЛВ. 2000. Нові підходи до оцінки стану здоров'я і діагностики його порушень у дітей шкільного віку. Автореф. дис. д.мед.н. Київ: 36.

5. Лук'янова ОМ, Квашніна ЛВ. 2004. Стан здоров'я дітей молодшого шкільного віку та шляхи його корекції. Перинатологія та педіатрія. 1: 35.

6. Лясота ТІ. 2010. Функціональний стан дітей молодшого шкільного віку в процесі адаптації їх до школи. Молода спортивна наука України. Зб наук праць з галузі фізичної культури і спорту. 14: у 4 томах. Львів. 1: 63—67.

7. Медведовська НВ, Пономаренко СД, Кульчицька ТК. 2007. Стан здоров'я підлітків та особливості їхнього способу життя. Україна. Здоров'я нації. 3—4: 27—30.

8. Няньковський СЛ, Яцула МС, Чикайло МІ. 2012. Стан здоров'я школярів в Україні. Здоровье ребенка. 5(40): 18—22.

9. Омельченко ТГ. 2011. Оценка состояния здоровья с использованием донозологической диагностики детей младшего школьного возраста. Актуальные проблемы теории и методики физической культуры, спорта и туризма. Матер ІV Междунар науч-практ конф молодых ученых. Минск: 244—246.

10. Омельченко ТГ. 2012. Контроль за станом здоров'я школярів у процесі фізичного виховання — актуальна проблема сьогодення. Фізична культура і здоров'я людини: історія, сьогодення, майбутнє. Матер Міжнар наук-практ конф (до 100-річчя першого диплома вчителя фізичної культури). Київ, Ун-т ім. Б. Грінченка: 327—332.

11. Тяжка ОВ, Козакова ЛМ, Строй ОА. 2011. Сучасні особливості стану здоров'я дітей молодшого і середнього віку м. Києва. Здоровье ребенка. 4(31): 12—16.

12. Яковлева ЭБ, Касьянова НБ, Чурилова ОА. 2006. Пубертатный период — современные взгляды на проблему. Український мед альманах. 9,6: 163—164.

13. BenShlomo Y, Kuh D. 2002. A life course approach to chronic disease epidemiology: conceptual models, empirical challenges and interdisciplinary perspectives. Int J Epidemiol. 31: 285—293.

14. Hryhorchuk D, Freedmann L, Loukianova E et al. Predictors of blood lead among three-year old Ukrainian children: a nested case control study. Submitted in 2005 to International Journal of Ocupational and enviromental Health.