• Формування здоров’я школярів під впливом медичних і психологічних факторів: виклики сучасної школи
ua До змісту Повний текст статті

Формування здоров’я школярів під впливом медичних і психологічних факторів: виклики сучасної школи

Modern Pediatrics. Ukraine. (2025).1(145): 47-56. doi: 10.15574/SP.2025.1(145).4756
Марушко Ю. В., Руденко С. А.
Національний медичний університет імені О.О. Богомольця, м. Київ, Україна

Для цитування: Marushko YuV, Rudenko SA. (2025). The formation of schoolchildren's health under the influence of medical and psychological factors: challenges of the modern school. Modern Pediatrics. Ukraine. 1(145): 47-56. doi: 10.15574/SP.2025.1(145).4756.
Стаття надійшла до редакції 30.10.2024 р., прийнята до друку 11.02.2025 р.

Зростання поширеності неінфекційних захворювань серед дітей зумовлює потребу у вивченні ролі психологічних і медичних чинників у формуванні здоров’я школярів.
Метою дослідження був аналіз впливу психологічних особливостей особистості (ПОО) на розвиток захворювань дихальної (ЗДС) та травної систем (ЗТС), а також обґрунтування необхідності запровадження медико-психологічної профілактики.
Матеріали і методи. Було проведено рандомізоване контрольоване дослідження за участю 1110 дітей віком 9-17 років із застосуванням методу подвійного сліпого контролю. Оцінювалися показники здоров’я у зв’язку з наявністю сформованих ПОО: тривожність, агресивність, імпульсивність, невпевненість, екстернальність, асоціальність, естетична нечутливість. Збір і аналіз даних здійснювався через систему Universal Online, версія 45.
Результати. Тривожність достовірно підвищувала ризик розвитку ЗТС (OR=2,16), але не мала значущого зв’язку із ЗДС (OR=1,29). Нечесність була важливим фактором ризику ЗДС. Асоціальність значуще впливала на ризик як ЗДС (OR=1,53; 95% ДІ: 1,00-2,36), так і ЗТС (OR=1,89; 95% ДІ: 1,23-2,91). Це підтверджує необхідність ранньої ідентифікації психологічних ризиків для запобігання системним розладам.
Висновки. Психологічні особливості можуть виступати вагомими медичними факторами ризику розвитку соматичних захворювань у шкільному віці. Інтеграція психологічного скринінгу в систему шкільної медицини сприятиме зменшенню захворюваності, покращенню адаптації дітей і їхніх навчальних результатів. Важливим є міждисциплінарний підхід за участю батьків, вчителів і медичних фахівців.
Автори заявляють про відсутність конфлікту інтересів.
Ключові слова: здоров’я школярів, психологічні особливості, тривожність, імпульсивність, асоціальність, захворювання дихальної системи, захворювання травної системи.

ЛІТЕРАТУРА

1. Allison MA, Crane LA, Beaty BL, Davidson AJ, Melinkovich P, Kempe A. (2007). School-based health centers: Improving access and quality of care for low-income adolescents. Pediatrics. 120(4): e894-e901. https://doi.org/10.1542/peds.2006-2314; PMid:17846146

2. Allport GW. (1937). Personality: Psychological Interpretation. Holt, Rinehart & Winston.

3. Allport GW. (1955). Becoming: Basic Considerations for Psychology of Personality. Yale University Press.

4. Boers E, Afzali MH, Newton NC, Conrod PJ. (2019). Association of screen time and depression in adolescence. JAMA Pediatrics. 173(9): 853-859. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2019.1759; PMid:31305878 PMCid:PMC6632122

5. Burt SA, Donnellan MB. (2008). Personality and depression in children and adolescents: A meta-analysis. Clinical Psychology Review. 28(6): 895-916.

6. Cacioppo JT, Hawkley LC, Cacioppo JT, Hawkley LC. (2003). Social isolation and health, with an emphasis on underlying mechanisms. Psychosomatic Medicine. 65(2): 227-237. https://doi.org/10.1037/e633872013-074; PMCid:PMC152233

7. Cattell RB, Eber HW. (1950). The 16 Personality Factor Questionnaire. Institute for Personality and Ability Testing.

8. Currie C, Zanotti C, Morgan A, Currie D et al. (2012). Social determinants of health and well-being among young people. In: Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study: International report from the 2009/2010 survey.

9. De Wit H. (2009). Impulsivity as a determinant and consequence of drug use: A review of underlying processes. Addiction Biology. 14(1): 22-31. https://doi.org/10.1111/j.1369-1600.2008.00129.x; PMid:18855805 PMCid:PMC3640851

10. Eysenck HJ. (1967). The Biological Basis of Personality. Charles C. Thomas.

11. Fenwick-Smith A, Dahlberg EE, Thompson SC. (2018). Systematic review of resilience-enhancing, universal, primary school-based mental health promotion programs. BMC Psychology. 6(1): 30. https://doi.org/10.1186/s40359-018-0242-3; PMid:29976252 PMCid:PMC6034212

12. Godin K, Leatherdale ST, Elton-Marshall T. (2015). A systematic review of the effectiveness of school-based obesity prevention programs for First Nations, Inuit and Métis youth in Canada. Obesity Reviews. 16(12): 1030-1040.

13. Jouanna J. (2012). The legacy of the Hippocratic treatise The Nature of Man: The theory of the four humors. In: J. Jouanna (Ed.), Greek Medicine from Hippocrates to Galen: Selected Papers: 335-360. https://doi.org/10.1163/9789004232549_017

14. Киричук ВО, Руденко СА. (2014). Технології проектування в практиці роботи загальноосвітнього навчального закладу: теоретико-практичний аспект. Київ: ІОД НАПН України.

15. Leach MJ, Nichols S, Trenholm S, Jones M. (2021). Health literacy of parents and carers in a regional community: A cross-sectional study. Health Promotion Journal of Australia. 32(3): 475-482. https://doi.org/10.1177/0272684X211022572; PMid:34096382

16. López-Sánchez M, Arango-Paternina CM, Petro-Petro J, Lema-Gómez L, Eusse-López C, Petro JL et al. (2023). Academic performance and social networks of adolescents in a Caribbean city in Colombia. BMC Psychology. 11(1). https://doi.org/10.1186/s40359-023-01299-9; PMid:37653469 PMCid:PMC10472701

17. Maslach C, Leiter MP. (2016). Understanding the burnout experience: Recent research and its implications for psychiatry. World Psychiatry. 15(2): 103-111. https://doi.org/10.1002/wps.20311; PMid:27265691 PMCid:PMC4911781

18. O'Farrell P, Wilson C, Shiel G. (2023). Teachers' perceptions of the barriers to assessment of mental health in schools with implications for educational policy: A systematic review. British Journal of Educational Psychology. 93(1): 262-282. https://doi.org/10.1111/bjep.12553; PMid:36300781 PMCid:PMC10092173

19. Pallan MJ, Hosseinzadeh S, Roustaee R, Adab P, Rashidi M. (2014). Childhood obesity in Iran: A review of the literature. Public Health. 128(1): 83-90. https://doi.org/10.1016/j.puhe.2013.10.005; PMid:24332408

20. Patalay P, O'Neill E, Deighton J, Fink E. (2020). School characteristics and children's mental health: A linked survey-administrative data study. Preventive Medicine. 141: 106292. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2020.106292; PMid:33075351

21. Reiss F. (2013). Socioeconomic inequalities and mental health problems in children and adolescents: A systematic review. Social Science & Medicine. 90: 24-31. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2013.04.026; PMid:23746605

22. Smith TW, Gallo LC. (2001). Personality traits as risk factors for physical illness. American Psychologist. 56(4): 252-264.

23. Vincent GE, Barnett LM, Lubans DR, Salmon J, Timperio A, Ridgers ND. (2017). Temporal and bidirectional associations between physical activity and sleep in primary school-aged children. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism. 42(3): 238-242. https://doi.org/10.1139/apnm-2016-0424; PMid:28151690

24. Webb NJ, Miller TL, Stockbridge EL. (2022). Potential effects of adverse childhood experiences on school engagement in youth: A dominance analysis. BMC Public Health. 22(1): 2096. https://doi.org/10.1186/s12889-022-14524-8; PMid:36384490 PMCid:PMC9668388

25. Whitehead WE, Palsson O, Jones KR. (2002). Systematic review of the comorbidity of irritable bowel syndrome with other disorders: What are the causes and implications? Gastroenterology. 122(4): 1140-1156. https://doi.org/10.1053/gast.2002.32392; PMid:11910364