- Медичні й соціальні аспекти впливу рухової активності на дітей із синдромом дефіциту уваги з гіперактивністю
Медичні й соціальні аспекти впливу рухової активності на дітей із синдромом дефіциту уваги з гіперактивністю
Modern Pediatrics. Ukraine. (2025).6(150): 79-86. doi: 10.15574/SP.2025.6(150).7986
Савчук З. С.1, С.В. Грищенко2, Б.А. Максимчук3, Н.М. Пташнік4, Л.М. Бивалькевич2
1Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Україна
2Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка, Україна
3Ізмаїльський державний гуманітарний університет, Україна
4КЗВО «Вінницька академія безперервної освіти», Україна
Для цитування: Савчук ЗС, Грищенко СВ, Максимчук БА, Пташнік НМ, Бивалькевич ЛМ. (2025). Медичні й соціальні аспекти впливу рухової активності на дітей із синдромом дефіциту уваги з гіперактивністю. Сучасна педіатрія. Україна. 6(150): 79-86. doi: 10.15574/SP.2025.6(150).7986.
Стаття надійшла до редакції 18.03.2025 р., прийнята до друку 16.09.2025 р.
Мета – провести теоретичний аналіз наукових джерел, що описують медичні й соціальні аспекти впливу рухової активності на дітей із синдромом дефіциту уваги з гіперактивністю (СДУГ); проаналізувати реабілітаційні, освітні й корекційні програми, які підвищують результативність рухових дій.
Існує потреба пошуку немедикаментозних засобів коригування СДУГ. Це зумовлено зростанням кількості дітей цієї категорії. Рухова активність виступає водночас і чинником фізичного розвитку, й ефективним інструментом впливу на когнітивні, емоційні, соціальні й поведінкові функції, що збільшує її значущість у сучасній медичній, освітній і соціальній практиці. Необхідність системного підходу до медичних і соціальних аспектів впливу рухової активності на дітей зі СДУГ та аналіз реабілітаційних, освітніх і корекційних програм, що підвищують результативність рухових дій, забезпечує цілісне бачення медичних, психологічних і соціальних чинників впливу фізичних вправ. Зіставлення міжнародних і національних практик, контент-аналіз для опрацювання сучасних наукових публікацій, а також методи узагальнення дають змогу зробити висновки, що регулярна рухова активність дітей зі СДУГ (аеробні, координаційні вправи) знижує прояви гіперактивності, поліпшує увагу, пам’ять і виконавчі функції. Рухова активність стабілізує емоційний стан дітей, зменшує агресивність і тривожність, полегшує інтеграцію в освітнє середовище й сприяє розвитку комунікативних навичок. Введення рухової активності до комплексних програм створює тривалий терапевтичний ефект.
Рухова активність є дієвим засобом зменшення симптомів СДУГ і соціальної дезадаптації. Існує потреба в поєднанні рухової активності з медикаментозними і когнітивно-поведінковими підходами, а також у розробленні адаптованих програм для українського освітнього й соціального контексту.
Автори заявляють про відсутність конфлікту інтересів.
Ключові слова: діти, синдром дефіциту уваги з гіперактивністю, медичні аспекти, соціальні аспекти, вплив рухової активності, когнітивні функції, соціальна адаптація, корекція, фізичні вправи.
ЛІТЕРАТУРА
1. Achenbach TM, Ruffle TM. (2000). The Child Behavior Checklist and related forms for assessing behavioral/emotional problems and competencies. Pediatrics in Review. 21(8): 265-271. https://doi.org/10.1542/pir.21-8-265; PMid:10922023
2. Бужинецька К. (2022). До проблеми вивчення гіперактивного розладу із дефіцитом уваги у дітей молодшого шкільного віку. Особлива дитина: навчання і виховання. 106(2): 49-58. URL: https://www.ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child/article/download/105/59.
3. Chan YS, Jang JT, Ho CS. (2022). Effects of physical exercise on children with attention deficit hyperactivity disorder. Biomedical Journal. 45(2): 265-270. https://doi.org/10.1016/j.bj.2021.11.011; PMid:34856393 PMCid:PMC9250090
4. Conners CK, Sitarenios G, Parker JD, Epstein JN. (1998). The Revised Conners' Parent Rating Scale (CPRS-R): Factor structure, reliability, and criterion validity. Journal of Abnormal Child Psychology. 26: 257-268. https://doi.org/10.1023/A:1022602400621; PMid:9700518
5. Доцюк ЛГ, Кушнір ІГ. (2021). Ефективність використання терапевтичних вправ у дітей з синдромом дефіциту уваги та гіперактивністю. Науковий часопис НПУ імені МП. Драгоманова. 4К; 132: 76-79. doi: 10.31392/NPU-nc.series15.2021.4К(132).18.
6. Gallego-Méndez J, Perez-Gomez J, Calzada-Rodríguez JI, Denche-Zamorano ÁM, Mendoza-Muñoz M et al. (2020). Relationship between health-related quality of life and physical activity in children with hyperactivity. International Journal of Environmental Research and Public Health. 17(8): 2804. https://doi.org/10.3390/ijerph17082804; PMid:32325730 PMCid:PMC7216053
7. Ganjeh P, Meyer T, Hagmayer Y, Kuhnert R, Ravens-Sieberer U et al. (2021). Physical activity improves mental health in children and adolescents irrespective of the diagnosis of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) – A multi-wave analysis using data from the KiGGS study. International Journal of Environmental Research and Public Health. 18(5): 2207. https://doi.org/10.3390/ijerph18052207; PMid:33668090 PMCid:PMC7967688
8. Hazrati Z, Ranjbari S, Baniasadi T, Khajehaflaton S. (2022). Effects of social support on participation of children with ADHD in physical activity: Mediating role of emotional wellbeing. Journal of Pediatric Perspectives. 10(10): 16880-16886. URL: https://journals.mums.ac.ir/article_20176.html.
9. Годлевська В. (2021). Синдром дефіциту уваги з гіперактивністю у дітей молодшого шкільного віку: сутність, діагностика, корекція. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 9: 73-78. https://doi.org/10.30970/PS.2021.9.10.
10. Грищенко СВ. (2024). Синдром дефіциту уваги з гіперактивністю в дітей віком 6-8 років як медико-соціальна проблема. Сучасна педіатрія. Україна. 1(137): 143-152. https://doi.org/10.15574/SP.2024.137.143.
11. Huang H, Jin Z, He C, Guo S, Zhang Y, Quan M. (2023). Chronic exercise for core symptoms and executive functions in ADHD: A meta-analysis. Pediatrics. 151(1): e2022057745. https://doi.org/10.1542/peds.2022-057745; PMid:36510746
12. Li D, Wang D, Cui W, Yan J, Zang W, Li C. (2023). Effects of different physical activity interventions on children with attention-deficit/hyperactivity disorder: A network meta-analysis of randomized controlled trials. Frontiers in Neuroscience. 17: 1139263. https://doi.org/10.3389/fnins.2023.1139263; PMid:37021131 PMCid:PMC10067581
13. Li R, Liang X, Liu F, Zhou Z, Zhang Z et al. (2021). Mediating effect of motor competence on the relationship between physical activity and quality of life in children with attention deficit hyperactivity disorder. BioMed Research International. 2021: 4814250. https://doi.org/10.1155/2021/4814250; PMid:34980998 PMCid:PMC8720293
14. Miklós M, Komáromy D, Futó J, Balázs J. (2020). Acute physical activity, executive function, and attention performance in children with attention-deficit hyperactivity disorder and typically developing children: an experimental study. International Journal of Environmental Research and Public Health. 17(11): 4071. https://doi.org/10.3390/ijerph17114071; PMid:32517384 PMCid:PMC7312258
15. Montalva-Valenzuela F, Andrades-Ramírez O, Castillo-Paredes A. (2022). Effects of physical activity, exercise and sport on executive function in young people with attention deficit hyperactivity disorder: a systematic review. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education. 12: 1. https://doi.org/10.3390/ejihpe12010006; PMid:35049535 PMCid:PMC8774533
16. Shen H, Wang X, Chen M, Bai X, Mao X et al. (2023). Effect of exercise intervention on social ability of ADHD children. International Journal of Physical Activity and Health. 2(1): 5. https://doi.org/10.18122/ijpah.020105.boisestate
17. Storebø OJ, Andersen ME, Skoog M, Hansen SJ, Simonsen E et al. (2019). Social skills training for attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in children aged 5 to 18 years. Cochrane Database of Systematic Reviews. 6(6):CD008223. https://doi.org/10.1002/14651858.CD008223.pub3; PMid:31222721 PMCid:PMC6587063
18. Sun F, Fang Y, Ho YF, Chow GCC, Yang Y et al. (2024). Effectiveness of a game-based high-intensity interval training on executive function and other health indicators of children with ADHD: A three-arm partially-blinded randomized controlled trial. Journal of Exercise Science & Fitness. 22(4): 408-416. https://doi.org/10.1016/j.jesf.2024.09.001; PMid:39309731 PMCid:PMC11415844
19. Sun W, Yu M, Zhou X. (2022). Effects of physical exercise on attention deficit and other major symptoms in children with ADHD: A meta-analysis. Psychiatry Research. 311: 114509. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2022.114509; PMid:35305344
20. UNICEF. (2024). Building resilience of children affected by war in Ukraine through inclusive sports. URL: https://www.unicef.org/documents/building-resilience-children-affected-war-ukraine-through-inclusive-sports.
21. ВР України. (1993). Основи законодавства України про охорону здоров’я Закон України: Відомості Верховної Ради України (ВВР). 4: 19. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2801-12#Text.
22. ВР України. (2022). Про систему громадського здоров’я. Закон України від 06.09.2022 р. № 2573. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2573-20#Text.
23. Zhang Z, Li R, Zhou Z, Wang P, Yang B, Wang X. (2023). The effect of physical activity on quality of life and parenting stress in children with attention-deficit/hyperactivity disorder: A randomized controlled trial. Disability and Health Journal. 16: 1: 101377. https://doi.org/10.1016/j.dhjo.2022.101377; PMid:36202733
