• Рухові дії в процесі формування рухової активності підлітків 15-16 років
ua До змісту Повний текст статті

Рухові дії в процесі формування рухової активності підлітків 15-16 років

Modern Pediatrics. Ukraine. (2025).5(149): 109-116. doi: 10.15574/SP.2025.9(149).109116
Максимчук Б. А.1, Носко Ю. М.2, Максимчук І. А.1, Грищенко О. П.2, Болотникова Т. Г.3
1Ізмаїльський державний гуманітарний університет, Україна
2Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка, Україна
3КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», Україна

Для цитування: Максимчук БА, Носко ЮМ, Максимчук ІА, Грищенко ОП, Болотникова ТГ. (2025). Рухові дії в процесі формування рухової активності підлітків 15-16 років. Сучасна педіатрія. Україна. 5(149): 109-116. doi: 10.15574/SP.2025.9(149).109116.
Стаття надійшла до редакції 18.01.2025 р., прийнята до друку 10.09.2025 р.

Мета – провести теоретичний аналіз наукових джерел, що аналізують потребу в рухових діях у процесі формування рухової активності підлітків 15-16 років.
Рухова активність є основою фізичного здоров’я та складовою здорового способу життя підлітків 15-16 років. Вона забезпечує розвиток фізичних якостей та зміцнює здоров’я дітей. Рухова активність дозволяє протистояти стресам та допомагає перевести енергію в позитивну форму діяльності. Заняття фізичними вправами, дотримання правильного рухового та гігієнічного режиму в підлітковому віці є засобами запобігання захворювань. Рухова активність підлітків 15-16 років – це будь-який рух тіла, зроблений скелетними м’язами. Результатом рухової активності та рухових дій є збільшення енергозатрат організму дитини підліткового віку. Основу рухової активності становлять рухові дії, фізичні вправи у процесі фізичного виховання в закладах загальної середньої освіти. Педіатри наголошують на позитивних результатах рухової активності, що покращують якість життя підлітків 15-16 років (підвищення тиску, поліпшення еластичності капілярів, покращення роботи серця як м’язового органу та інші). Реалізація необхідного рівня рухових дій та рухової активності – запорука нормального розвитку організму підлітків 15-16 років. Вітчизняні науковці обґрунтовують потребу рухової активності підлітків як основу фізичного здоров’я. Сучасні наукові розвідки наголошують на потребі рухових дій у процесі формування рухової активності підлітків 15-16 років.
Існує потреба пропаганди різних рухових дій у процесі формування рухової активності підлітків 15-16 років.
Автори заявляють про відсутність конфлікту інтересів.
Ключові слова: здоров’я, рухові дії, рухова активність, рухові навички, фізична активність, фізичні вправи, підлітки 15-16 років.

ЛІТЕРАТУРА

1. Андрійчук О, Шевчук А, Самчук О, Хомич А. (2015). Особливості фізичного й психологічного компонентів здоров’я студентів залежно від їхніх навчальних досягнень. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 3: 96-103. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fvs_2015_3_24.

2. Беляк Ю, Грибовська І, Музика Ф, Іваночко В, Чеховська Л. (2018). Теоретико-методичні основи оздоровчого фітнесу. Навч. посіб. Львів: ЛДУФК: 208.

3. Donskoy DD, Zatsiorsky VM. (1979). Biomechanics. Textbook for institutes of physical culture. FiS: 264.

4. Фізична культура, 10-11 класи. (2022). Рівень стандарту. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2022/08/15/navchalna.programa-2022.fizichna-kultura-10-11-standart.pdf.

5. Фурдуй СБ, Ніфака ЯМ. (2018). Роль фізичної культури в процесі соціалізації студентської молоді. Молодий вчений. 1(1): 395-399. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2018_1(1)__94.

6. Футорний СМ. (2014). Здоров’язбережувальні технології в процесі фізичного виховання студентської молоді: монографія. Київ: Поліграфсервіс: 304.

7. Грищенко С. (2024). Рухова активність як компонент здорового способу життя здобувачів вищої освіти. Вісник національного університету «Чернігівський колегіум» імені ТГ. Шевченка. 25 (181): 203-209. https://doi.org/10.58407/visnik.242532.

8. Хомич О. (2024). Навчання гри у волейбол учнів старших класів ЗЗСО: спеціальна рухова й техніко-тактична підготовка. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені ТГ. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. 25(181): 90-94. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vnuchkpn_2024_25_16.

9. Котко ДМ, Гончарук НЛ, Шматова ОО. (2023). Рухова активність як одна з найпоширеніших форм покращення здоров’я різних груп населення. Науковий часопис НПУ імені МП. Драгоманова. 9(169): 74-80. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.9(169).16.

10. Ковальова НВ. (2013). Технологія проектування позакласної роботи старшокласників з фізичного виховання. Автореф. дис. … канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02. Київ: 20.

11. Круцевич Т, Трачук С, Мамедова І. (2020). Заходи до підвищення рухової активності в скандинавських країнах. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 1: 68-74.

12. Кудряшов ЕВ. (2004). Побудова і контроль тренувального процесу волейболісток на етапі спеціалізованої базової підготовки. Дис. … канд. наук з фіз. вих. та спорту: 24.00.01. Харків: 256.

13. Лапутін АМ, Носко МО, Гамалій ВВ, Архипов ОА. (2005). Біомеханіка спорту: навчальний посібник для студентів ВНЗ з фізичного виховання і спорту. Київ: Олімпійська література: 320.

14. Latash ML, Bernstein NA, Latash ML, Turvey MT. (1996). Dexterity and Its Development. Psychology Press: 470.

15. Мамедова І. (2023). Формування мотивації учнів середніх класів до різних видів рухової активності в системі фізичного виховання. Дис. … д-ра філософії: 017 Фізична культура і спорт. Київ: 274.

16. Матвієнко І. (2020). Формування мотивації школярів до занять фізичною культурою та спортом у закладах загальної середньої освіти. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 3: 81-85.

17. Москаленко Н, Корж Н. (2016). Технологія формування ціннісного ставлення у студентів до самостійних занять фізичною культурою. Спортивний вісник Придніпров’я. 1: 201-206. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/svp_2016_1_36.

18. Ніколаєв СЮ. (2004). Оптимізація рухової активності студенток залежно від психофізичних особливостей. автореф. дис. … канд. наук з фіз. виховання і спорту : спец. 24.00.04. Львів: ЛДІФК: 20.

19. Носко М, Носко Ю. (2024). Рухові якості: проблеми термінологічного апарату. Вісник національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка. 25(181): 49-53. https://doi.org/10.58407/visnik.242508.

20. Носко МО. (2001). Проблема рухової активності молоді в сучасній літературі. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. Зб. наук. пр. Харків: ХХПІ: 15-24.

21. Носко МО. (2003). Теоретичні та методичні основи формування рухової функції у молоді під час занять фізичною культурою та спортом. Дисертація д-ра пед. наук: 13.00.09. Київ: 450.

22. Носко МО, Архипов ОА. (2013). Рухові якості як основні критерії рухової функції людини. Вісник ЧНПУ. Серія: педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. Чернігів: ЧНПУ. 107; ІІ: 67-70.

23. Носко МО. (2015). Особливості рухової функції людини у сучасному біомеханічному аналізі. Вісник ЧНПУ. Серія: педагогічні науки. Чернігів: ЧНПУ. 129; І: 188-194.

24. Носко МО, Носко ЮМ, Лазаренко МГ, Жула ВП, Могильний ФВ, Філоненко ОА. (2020). Руховий розвиток школярів різних вікових груп: наукове видання. За наук. ред. М.О. Носка. Чернігів: 408.

25. Носко ЮМ. (2014). Розвиток рухових якостей школярів початкової школи на уроках фізичної культури. Дис. канд. пед. наук: 13.00.02, ДЗ «Луган. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка». Луганськ: 200.

26. Ogden CL, Carroll MD, Curtin LR, McDowell MA, Tabak CJ, Flegal KM. (2006, Apr 5). Prevalence of overweight and obesity in the United States, 1999-2004. JAMA. 295(13): 1549-1555. https://doi.org/10.1001/jama.295.13.1549; PMid:16595758

27. Плахтій ПД, Босенко АІ, Макаренко АВ. (2015). Фізіологія фізичних вправ. Підручник. Кам’янець-Подільський: ТОВ «Друкарня Рута»: 268.

28. Пономарьова ГФ, Школа ОМ, Осіпцов АВ, Пятницька ДВ. (2018). Аеробіка як засіб розвитку фізичних здібностей студентської молоді: монографія. Маріуполь: ТОВ «ППНС»: 254.

29. Прекурат О, Кошура А. (2019). Навчання руховим діям у волейболі. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура. 32: 103-108.

30. Присяжнюк СІ. (2017). Використання засобів відпочинку під час навчальної діяльності студентів. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури, фізична культура і спорт. (84): 385-389. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/.

31. Селіванов ЄВ. (2018). Значення фізичної активності студентської молоді у процесі формування особистості. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення. 2018: 220-226. URL: https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/167249.

32. Тисевич ТВ, Лойко ЄЄ. (2019). Рухова активність – основа фізичного здоров’я. «Art of Medicine». 4(12): 124-127. doi: 10.21802/artm.2019.4.12.124.

33. Верховна Рада України. (1993). Основи законодавства України про охорону здоров’я. Закон України. Відомості Верховної Ради України. 4: 19. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2801-12#Text.

34. Верховна Рада України. (2022). Про систему громадського здоров’я. Закон України від 06.09.2022 р. № 2573. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2573-20#Text.

35. Zatsiorsk VM, Aruin AS, Selujanov VN. (1984) Biomechanics of the Human Musculo-Skeletal System. Sportverlag, Berlin.