• Студентоцентрична спрямованість у медичному освітньому просторі України на прикладі Івано-Франківського національного медичного університету
ua До змісту Повний текст статті

Студентоцентрична спрямованість у медичному освітньому просторі України на прикладі Івано-Франківського національного медичного університету

Ukrainian Journal of Perinatology and Pediatrics. 2023. 4(96): 151-156; doi: 10.15574/PP.2023.96.151
Василечко М. М., Лісецька І. С., Кочержат О. І.
Івано-Франківський національний медичний університет, Україна

Для цитування: Василечко ММ, Лісецька ІС, Кочержат ОІ. (2023). Студентоцентрична спрямованість у медичному освітньому просторі України на прикладі Івано-Франківського національного медичного університету. Український журнал Перинатологія і Педіатрія. 4(96): 151-156; doi: 10.15574/PP.2023.96.151.
Стаття надійшла до редакції 04.09.2023 р.; прийнята до друку 15.12.2023 р.

Питання студентоорієнтованого навчання є основоположними в організації навчальної діяльності закладів вищої освіти Європи та висвітлені в багатьох підсумкових документах міністерських конференцій Європейського простору вищої освіти. Студентоцентризм – це акумуляція та концентрація зусиль, зосереджених більше на потребах студента, який базується на врахуванні індивідуальних якостей здобувачів освіти, здатностей до формування індивідуальних освітніх траєкторій. Суть студентоцентризму полягає у створенні моделі розвитку освіти, за якої здобувач освіти з об’єкта перетворюється на суб’єкт освітньої діяльності, тобто на активного учасника освітнього процесу.
Мета – проаналізувати особливості студентоцентризму як сучасного напряму організації освітнього процесу в закладах вищої освіти; визначити особливості впровадження студентоцентрованого підходу в підготовці здобувачів освіти Івано-Франківського національного медичного університету.
На прикладі Івано-Франківського національного медичного університету студентоорієнтоване/студентоцентроване навчання є одним з ефективних педагогічно-методичних підходів. Це реалізується створенням індивідуальної освітньої траєкторії насамперед. Це індивідуальний шлях реалізації особистісного потенціалу кожного здобувача факультетів в освітній діяльності, який формується з визначенням та урахуванням його персональних здібностей, власних інтересів, навчальних і соціальних потреб, професійної мотивації, можливостей i досвіду, ґрунтується на виборі видів і форм здобуття освіти учасників освітнього процесу та запропонованих освітніх програм, вибраних навчальних дисциплін, рівня їхньої складності, методів і засобів навчання. Індивідуальна освітня траєкторія в університеті здійснюється через індивідуальний навчальний план, зокрема, через індивідуальний вибір здобувачами навчальних дисциплін, курсів та освітніх програм, наукової роботи здобувача, розвитку духовного потенціалу та фахової підготовки.
Автори заявляють про відсутність конфлікту інтересів.
Ключові слова: студентоцентризм, студентоцентроване навчання, здобувач освіти, заклади вищої освіти.

ЛІТЕРАТУРА

1. Бойцанюк СІ, Кузняк НБ, Бамбуляк АВ, Дмитренко РР. (2021). Організація студентоцентрованого навчання в медичному університеті. Sciences of Europe. 67: 52-54.

2. Кабінет Міністрів України. (2022). Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text.

3. Димань ТМ, Боньковський ОА, Вовкогон АГ. (2017). Європейський простір вищої освіти та Болонський процес. Навчально-методичний посібник. БНАУ. НУ: ОМА. Одеса: 106.

4. EURASHE. (2009). The European Higher Education Area in the new Decade. Communiqué of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education, Leuven and Louvain-la-Neuve. URL: https://www.eurashe.eu/library/modernisingphe/Bologna_2009_Leuven-Communique.pdf.

5. European Commission. (2024). Report of the European Commission «Improving the quality of teaching and learning in Europe’s higher education institutions». URL: http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/repository/education/library/reports/modernisation_en.pdf.

6. Європейський простір вищої освіти. (2012). Комюніке Конференції міністрів Європейського простору вищої освіти. Бухарест, Румунія, 26-27 квітня 2012 року. URL: http://www.edupolicy.org.ua/files/Bucharest_Communique(2012).pdf.

7. Коротич НМ. (2017). Самостійна робота студентів як фактор підготовки спеціаліста в умовах кредитно-модульної системи навчання. Світ медицини та біології. 1(59): 219-222.

8. Крижко В, Елькін М, Старокожко О, Тільчарова К, Грицайова О. (2015). Вища освіта та Європейський освітній простір. Бердянськ: Видавництво: 380.

9. Кушнаренко Н, Соляник А. (2022). Студентоцентрований підхід у підготовці фахівців документознавчого профілю. Вісник Книжкової палати. 10: 32-43.

10. Лісецька ІС, Дмитренко ІА. (2022). Роль самостійної роботи студентів в підготовці майбутніх висококваліфікованих спеціалістів. Сучасна педіатрія. Україна. 7(127): 141-144. https://doi.org/10.15574/SP.2022.127.141

11. МОН України. (2019). Про затвердження Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти. Наказ МОН від 11.07.2019 №977. Pedagogy development, education, culture: integration trends in the modern world: 355-360. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0880-19#Text.

12. Удич ЗІ, Шульга ІМ, Миронова ЛА. (2023). Студентоцентричний підхід в умовах цифровізації навчання. Теорія і методика професійної освіти. 2; 56: 151-154. https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/56.2.33

13. Верховна Рада України. (2014). Про Вищу освіту. Закон України від 01.07.2014 №1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.

14. Верховна Рада України. (2019). Про фахову передвищу освіту. Закон України від 06.06.2019 № 2745-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2745-19#Text.