• Практичні аспекти викладання неонатології студентам медико-психологічного факультету
ua До змісту Повний текст статті

Практичні аспекти викладання неонатології студентам медико-психологічного факультету

Modern Pediatrics. Ukraine. (2023). 2(130): 121-126. doi 10.15574/SP.2023.130.121
Писарєв А. О., Марушко Ю. В.
Національний медичний університет імені О.О. Богомольця, м. Київ, Україна

Для цитування: Писарєв АО, Марушко ЮВ. (2023). Практичні аспекти викладання неонатології студентам медико-психологічного факультету. Сучасна педіатрія. Україна. 2(130): 121-126. doi 10.15574/SP.2023.130.121.
Стаття надійшла до редакції 21.01.2023 р., прийнята до друку 13.03.2023 р.

Мета – висвітлити основні аспекти у викладанні курсу неонатології студентам медико-психологічного факультету (МПФ).
Наведено основні принципи навчання в дистанційних умовах – проблемність, інтерактивність і орієнтація на особистісний розвиток. Описано переваги проблемного навчання, яке допомагає розвинути в студентів клінічне мислення, сформувати вміння прогнозувати виникнення психологічних проблем, а також розробити оптимальну тактику в спілкуванні з батьками та медичним персоналом.
Для викладання циклу неонатології студентам МПФ особливо наголошено на окремих патологічних станах у новонароджених дітей, при яких особливо необхідний психологічний супровід родин. Підкреслено потребу в наданні комплексної медико-психологічної допомоги матерям, ефективність якої базується на ключових фахових компетентностях і глибоких клінічних знаннях.
Зроблено акцент на тому, що в процесі навчання на циклі неонатології студенти МПФ повинні зрозуміти власну особливу роль у запобіганні медичному стресу та медичній травмі як у дитини, так і в батьків, оскільки середовище інтенсивної неонатології містить численні фактори стресу через надмірну сенсорну стимуляцію, такі як світло, звук і біль, які суперечать вимогам розвитку мозку новонародженої дитини, особливо при передчасному народженні. Саме тому висвітлено важливість надання повної інформації батькам стосовно ролі кожного члена команди фахівців в організації лікування та догляду за дитиною, а також необхідність застосування розвивального догляду, який відповідає потребам раннього розвитку недоношеної дитини.
Також визначено роль майбутнього медичного психолога в наданні допомоги батькам при перинатальній втраті. Ця проблема стосується багатьох сімей, більшість з яких переживають втрату часто наодинці без належної підтримки та допомоги. Проблема перинатальних втрат та відновлення матерів і родин після них  – це  компетенція саме медичних психологів.
Додатково окреслено вимоги до викладача –  індивідуальна підготовка якісного контенту заняття, яка може потребувати додаткового часу, але залучення самих студентів до підготовки необхідних матеріалів ще більше підвищить інтерактивність навчального процесу. Розібрано можливості застосування новітніх освітніх технологій: «кейс-технології» у малих групах, «ділові (рольові) ігри», перевернуто аудиторний підхід.
Автори заявляють про відсутність конфлікту інтересів.
Ключові слова: неонатологія, медична психологія, медична травма, новонароджений, медико-психологічна допомога.

ЛІТЕРАТУРА

1. Caporali C et al. (2020). A global perspective on parental stress in the neonatal intensive care unit: a meta-analytic study. J Perinatol. 40 (12): 1739-1752. https://doi.org/10.1038/s41372-020-00798-6; PMid:32901116

2. DʼAgata AL et al. (2016). Infant Medical Trauma in the Neonatal Intensive Care Unit (IMTN): A Proposed Concept for Science and Practice. Adv Neonatal Care. 16 (4): 289-297. https://doi.org/10.1097/ANC.0000000000000309; PMid:27391564

3. Evertz K, Janus L, Linder R (eds.). (2021). Handbook of Prenatal and Perinatal Psychology. Integrating Research and Practice Springer Cham: 817. https://doi.org/10.1007/978-3-030-41716-1; PMCid:PMC8432112

4. Hew KF, Lo CK. (2018, Mar 15). Flipped classroom improves student learning in health professions education: a meta-analysis. BMC Med Educ. 18 (1): 38. https://doi.org/10.1186/s12909-018-1144-z; PMid:29544495 PMCid:PMC5855972

5. Kenner C, Altimier L, Boykova MV. (2019). Comprehensive Neonatal Nursing Care. Springer Publishing Company: 1100. https://doi.org/10.1891/9780826139146

6. Курилина ТВ. (2016). Нейроразвивающий уход в условиях высокотехнологического окружения. Охрана материнства и детства. 1 (27): 94-99. URL: https://elib.vsmu.by/handle/123/11184.

7. Лукашенко А. А. Синхронна та асинхронна модель освітньої діяльності в умовах воєнного стану в Україні (на прикладі підготовки здобувачів вищої освіти). Освітній процес в умовах воєнного стану в Україні: матеріали всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації. Одеса: Видавничий дім «Гельветика»: 283-286. URL: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjY6vmKiqX-AhUN-yoKHYtpCGQQFnoECAsQAQ&url=https%3A%2F%2Fdspace.uzhnu.edu.ua%2Fjspui%2Fbitstream%2Flib%2F45275%2F1%2F%25D0%25A2%25D0%25B5%25D0%25B7%25D0%25B8%2520%25D0%25A1%25D0%25B0%25D0%25B2%25D0%25BA%25D0%25B0%252C%2520%25D0%25A1%25D0%25BB%25D0%25B8%25D0%25B2%25D0%25BA%25D0%25B0%25202021.pdf&usg=AOvVaw2ENRzh5Co23sqWq1LS3t_f.

8. Московко ГС. (2016). Розвиток клінічного мислення у студентів вищих навчальних медичних закладів, як когнітивна складова професійної компетентності. Буковинський медичний вісник. 20; 2 (78): 271-274. https://doi.org/10.24061/2413-0737.XX.2.78.2016.118

9. МОЗ України. (2013). Про затвердження Положення про дистанційне навчання. Наказ МОЗ України від 25.04.2013 № 466. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13.3.

10. Михайловська НС, Олійник ТВ, Міняйленко ЛЄ та ін. (2018). Онлайн-курси як складова змішаного навчання на клінічних кафедрах. Науковий вісник інноваційних технологій. 2 (18): 5-17.

11. Ramnanan CJ, Pound LD. (2017). Advances in medical education and practice: student perceptions of the flipped classroom. Adv Med Educ Pract. 8: 63-73. https://doi.org/10.2147/AMEP.S109037; PMid:28144171 PMCid:PMC5245805

12. Ріга ОО, Пеньков АЮ. (2017). Навички комунікацій в педіатричній паліативній допомозі. Посібник для фахівців, які працюють з дітьми з невиліковними захворюваннями. Х.: Водний спектр Джі-Ем-Пі: 44.

13. Рогозіна ЛА. (2017). Педагогічні ідеї Д. Дьюї у світлі сучасних освітніх тенденцій. Збірник праць. Вінницький національний технічний університет. URL: http://ir.lib.vntu.edu.ua/handle/123456789/17719.

14. The British Psychological Society. (2016). Perinatal Service Provision: The role of Perinatal Clinical Psychology. Briefing Paper No. 8. 40. URL: https://www.studocu.com/es/document/universidad-complutense-de-madrid/psicologia-clinica/briefing-paper-8-perinatal-service-provision-the-role-of-perinatal-clinical-psychology-2016/10763027.

15. Жукової ОА, Комишана АІ (заг ред). (2021). Компетентнісний підхід у вищій школі: теорія та практика. Монографія. Кол. авт.; за заг. ред. О.А. Жукової, А.І.  Комишана. Харків: ХНУ імені В.Н. Каразіна: 264. doi: 10.26565/9789662856729с.