- Робота з дітьми з прийомних сімей: терапевтичне спостереження та «Дивіться, як я граюся!»
 
Робота з дітьми з прийомних сімей: терапевтичне спостереження та «Дивіться, як я граюся!»
SOVREMENNAYA PEDIATRIYA.2018.2(90):14-25; doi 10.15574/SP.2018.90.14
	Jenifer Wakelyn
	Tavistock Clinical in Haringey, London, Great Britain
	Діти раннього віку, що знаходяться під опікою держави, часто зазнають жорстокого поводження, наслідки якого можуть негативно позначитися на них у майбутньому. Виховання у прийомній сім'ї дає унікальні можливості для пом'якшення наслідків жорстокого поводження: дошкільні роки є критичними віковими рамками для раннього втручання, коли можна попередити формування нових психічних розладів, що можуть набути персистуючого перебігу. Однак у деяких прийомних сім'ях діти, з ряду причин, можуть не отримувати достатньо уваги і щирого співчуття, що може поглибити наслідки перенесеної травми. У даному повідомленні описано та проілюстровано два взаємопов'язані підходи, метою яких є підтримка, зміцнення та поглиблення взаєморозуміння між піклувальниками і дітьми, а також усунення наслідків перенесеної травми у дітей та покращення якості сумісного перебування у прийомних сім'ях: терапевтичний підхід, заснований на психоаналітичній моделі спостереження за дітьми, та підхід швидкого втручання під назвою «Дивіться, як я граюся!» (Watch Me Play!). Обидва методи є гнучкими та ефективними, особливо у підтримці дітей раннього віку під час судових розглядів або під час заміни прийомних батьків. Метод «Дивіться, як я граюся!» також було визнано корисним для дітей та їхніх прийомних батьків, особливо для батьків, що зазнають труднощів у вихованны прийомних дітей. У статті автор посилається на сучасні дослідження у галузі нейробіології і дитячого розвитку, а також на вчення про психоаналіз Фрейда і форми психічної енергії.
	Ключові слова: діти, позбавлені батьківської опіки, прийомна сім'я, терапевтичне спостереження, психоаналітична модель, психологічна травма.
Література
1. Alvarez A, Phillips A. (1998). The importance of play: A child psychotherapist's view. Child Psychology and Psychiatry Review. 3; 3: 99—104. https://doi.org/10.1017/S1360641798001579
2. Biehal N. (2007). Reuniting children with their families: Reconsidering the evidence on timing, contact and outcomes. British Journal of Social Work. 37: 807—823. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcl051
3. Bratton S, Landreth G, Kellam T, Blackard SR. (2006). Child Parent Relationship Therapy (CPRT) Treatment Manual: A 10-session filial therapy model for training parents. New York: Routledge. PMCid:PMC1829494
4. Center for the Developing Child. (2012). Serve and return interaction. You Tube citation accessed 07/07/2015. http://www.developingchild.har-vard.edu
5. De Jong M. (2010). Some reflections on the use of psychiatric diagnosis in the looked-after or 'in care' child population. Clinical Child Psychology and Psychiatry. 15; 4: 589—599. https://doi.org/10.1177/1359104510377705; PMid:20923905
6. Freud S. (1895). Project for a Scientific Psychology. Standard Edition. 1. London: Hogarth.
7. Freud S. (1912). Recommendations to physicians practising psychoanalysis. Standard Edition. 12. London: Hogarth.
8. Freud S. (1914). Remembering, repeating and working through. (Further recommendations on the technique of Psycho-analysis, II). Standard Edition. 12. London: Hogarth.
9. Freud S. (1917). A metapsychological supplement to the theory of dreams Standard Edition, 14. London, Hogarth
10. Freud S. (1920). Beyond the pleasure principle. Standard Edition, 18. London: Hogarth.
11. Freud S. (1923). Two encyclopaedia articles, Standard Edition, 18. London, Hogarth.
12. Hillen T., Gafson L. et al. (2012). Assessing the prevalence of mental health disorders and needs among preschool children in care in England. An unmet need for greater care. Infant Mental Health Journal. 33; 4: 411—420. https://doi.org/10.1002/imhj.21327; PMid:28520175
13. Houzel D. (1999) A therapeutic application of infant observation in child psychiatry. Infant Observation. 2; 3: 42—53. https://doi.org/10.1080/13698039908405029
14. Houzel, D. (2010). Infant observation and the receptive mind. Infant Observation. 13; 2: 119-133. https://doi.org/10.1080/13698036.2010.487992
15. Gerhardt S. (2004). Why Love Matters: how affection shapes a baby's brain. London, Brunner Routledge. PMCid:PMC539733
16. Lanyado M. (2003). The emotional tasks of moving from fostering to adoption: transitions, attachment, separation and loss. Clinical Child Psychiatry and Psychology. 8; 3: 337—349. https://doi.org/10.1177/1359104503008003005
17. Lerner C., Barr R. (2014). Screen Sense: Setting the Record Straight Research-Based Guidelines for Screen Use for Children Under 3 Years Old. Washington, DC, ZERO TO THREE. https://www.zerotothree.org/
18. McCrory E., De Brito S., Viding E. (2011). Heightened neural reactivity to threat in child victims of family violence. Current Biology. 21; 23: R947—948. https://doi.org/10.1016/j.cub.2011.10.015; PMid:22153160
19. McClure R. (1981). Coram's Children: The London Foundling Hospital in the Eighteenth Century. New Haven, Yale University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctt1xp3sh0
20. McFadyen A. (1994). Special care babies and their developing relationships. London and New York, Routledge. PMCid:PMC1534159
21. Negri R. (1994). The newborn in the intensive care unit. A neuropsychoanalytic prevention model. London: Karnac.
22. Rhode M. (2007). 'Infant observation as an early intervention'. In ACQUARONE, S. Signs of autism in infants. Recognition and early intervention. London: Karnac.
23. Robertson J., Robertson J. (1989). Separation and the very young. London: Free Association.
24. Rustin M. (2014). The relevance of infant observation for early intervention: containment in theory and practice. Infant Observation. 17: 2, 97—114. https://doi.org/10.1080/13698036.2014.928025
25. Selwyn J. et al. (2010). Pathways to permanence for Black, Asian and Mixed Ethnicity Children. BAAF/ Adoption Research Initiative.
26. Selwyn J, Wijedasa D, Meakings S. (2014). Beyond the Adoption Order: Challenges, Interventions and Adoption Disruption. Research Report. London, Department for Education.
27. Sinclair I, Baker C, Wilson K et al. (2005). Foster Children: Where They Go and How They Get On. London, Jessica Kingsley Publishers.
28. Strauss A., Corbin J.A. (1990). Basics of qualitative research: grounded theory, procedures and techniques. Thousand Oaks, Sage Publications.
29. Sunderland M. (2007). What every parent needs to know. The incredible effects of love, nurture and play on your child's development. London and New York, Dorling Kindersley.
30. Tustin F. (1986). Autistic Barriers in Neurotic Patients. London, Karnac.
31. Urwin C., Sternberg J. (2012). Emotional lives. Infant observation and research. London, Routledge.
32. Wakelyn J. (2011). Therapeutic observation of an infant in foster care. Journal of Child Psychotherapy. 37(3): 280—310. https://doi.org/10.1080/0075417X.2011.614746
33. Wakelyn J. (2012). Observation as a therapeutic intervention for infants and young children in care. Infant Observation. 15; 1: 49—66. https://doi.org/10.1080/13698036.2012.654655
34. Ward H., Munro E., Dearden C. (2006). Babies and young children in care: life pathways, decision3making and practice. London, Jessica Kingsley.
35. World Health Organisation (WHO). (2006). Mental health and psychosocial well-Being among children in severe food shortage situations. Department of Mental Health and Substance Abuse (MSD).
36. Winnicott D.W. (1965). 'Providing for the child in health and in crisis'. In The maturational processes and the facilitating environment. London: Hogarth. PMid:14289319
37. Winnicott D.W. (1986). 'The concept of a healthy individual'. In: Home is where we start from. Harmondsworth, Penguin (first published 1965).
      
 
 
 
 
 
 