• Аналіз міжнародного досвіду акредитації безперервного професійного розвитку медичних працівників
ua До змісту Повний текст статті

Аналіз міжнародного досвіду акредитації безперервного професійного розвитку медичних працівників

SOVREMENNAYA PEDIATRIYA.2018.1(89):20-28; doi 10.15574/SP.2018.89.20

Марушко Р. В., Марушко К. Р.
ДУ «Інститут педіатрії, акушерства і гінекології Національної академії медичних наук України», м. Київ

Система безперервної медичної освіти, безперервного професіонального розвитку медичних працівників поширена в усьому світі, але існують різні підходи та особливості її організації. У Європі та Північній Америці вже давно розроблені та впроваджені стандарти та вимоги при плануванні надання безперервної освіти для медичних працівників та система сертифікації, яка підтверджує виконання цих стандартів та вимог. Важливою ланкою в організації та наданні висококваліфікованої післядипломної освіти лікарям є акредитація освітньої діяльності. Аналіз існуючих моделей акредитації освітніх заходів в США, Канаді та країнах ЄС показав, що акредитація освітньої діяльності в цих країнах має свої особливості. Найбільш досконалою, результативною та всесвітньо визнаною моделлю можна вважати акредитацію провайдерів (організаторів) безперервної медичної освіти в США. Також високоефективною є комбінована модель акредитації освітніх заходів, яка використовується у Канаді. На шляху подальшого розвитку та удосконалення системи післядипломної освіти в Україні важливе місце займає використання досвіду країн зі стабільною, високоефективною безперервною системою професійної підготовки та освіти медичних працівників з урахуванням національних особливостей, існуючої акредитаційної моделі та навчальної інфраструктури. Впровадження найбільш ефективної моделі акредитації сприятиме приєднанню України до міжнародного співтовариства безперервної медичної освіти, безперервного професійного розвитку медичних працівників.

Ключові слова: безперервна медична освіта, безперервний професійний розвиток, медичні працівники, акредитація.

Література

1. Accreditation Council for Continuing Medical Education. (2012). http://www.accme.org. Accessed 28 December 2012.

2. Alahuhta S, Mellin-Olsen J, Blunnie WP, Knape JT. (2007). Charter on continuing medical education/continuing professional development approved by the UEMS Specialist Section and European Board of Anaesthesiology. Eur J Anaesthesiol. 24(6): 483—485. https://doi.org/10.1017/S0265021507000130; PMid:17437658

3. American Academy of Family Physicians. (2012). http://www.aafp.org. Accessed 28 December 2012.

4. Balmer JT. (2013). The transformation of continuing medical education (CME) in the United States. Adv Med Educ Pract. 4: 171—182. https://doi.org/10.2147/AMEP.S35087; PMid:24101887 PMCid:PMC3791543

5. Basel declaration EUMS policy on continuing professional development (2001). https://www.uems.eu/.

6. Cervero RM, Gaines JK. (2014). Effectiveness of continuing medical education: updated synthesis of systematic reviews. ACCME. http://www.accme.org. Accessed 4 November 2014.

7. Charter on continuing medical education of medical specialists in the european union (1994). https://www.uems.eu/.

8. CME-European Accreditors: A New European CME/CPD Association. http://www.cme-ea.eu.

9. Combes JR, Arespacochaga E. (2014). Continuing Medical Education as a Strategic Resource American Hospital Association's Physician Leadership Forum. Chicago: IL. 20.

10. Competence by Design: Reshaping Canadian Medical Education (2018). http://www.royalcollege.ca/rcsite/cbd/competence-by-design-cbd-e.

11. Consensus Statement of the European Medical Organisations on Continuing Professional Development, Luxembourg (2015). https://www.uems.eu/.

12. Cooke M, Irby DM, Sullivan W, Ludmerer KM. (2006). American medical education 100 years after the Flexner report. N Engl J Med, 355: 1339—1344. https://doi.org/10.1056/NEJMra055445; PMid:17005951

13. EBAC founding member of «Continuing Medical Education-European Accreditors» (CME-EA). http://www.ebac-cme.org.

14. European Accreditation Council for Continuing Medical Education. (2012). http://www.uems.net. Accessed 28 December, 2012.

15. Fritz J. (2006). The AMA physician's recognition award and credit system: revisions. S D Med. 59(6): 265—266. PMid:16821479

16. Larsen PO, von Ins M. (2010). The rate of growth in scientific publication and the decline in coverage provided by Science Citation Index. Scientometrics,84: 575—603. https://doi.org/10.1007/s11192-010-0202-z; PMid:20700371 PMCid:PMC2909426

17. Maillet B. (2011). The Union of European Medical Specialists (UEMS). Medical teacher's community journal. Medical education and professional development, 4.

18. McMahon GT. (2017). The Leadership Case for Investing in Continuing Professional Development. Acad Med. 92(8): 1075—1077. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000001619; PMid:28248696

19. McMahon GT, Skochelak SE. (2018). Evolution of Continuing Medical Education: Promoting Innovation. Through Regulatory Alignment. 319(6): 545—546.

20. Miller SH, Thompson JN, Mazmanian PE, Aparicio A, Davis DA, Spivey BE, Kahn NB. (2008). Continuing medical education, professional development, and requirements for medical licensure: a white paper of the conjoint committee on continuing medical education. J Contin Educ Health Prof. 28: 95—98. https://doi.org/10.1002/chp.164; PMid:18521873

21. Moja L, Kwag KH. (2015). Point of care information services: a platform for self-directed continuing medical education for front line decision makers. Postgrad Med J. 91: 83—91. https://doi.org/10.1136/postgradmedj-2014-132965; PMid:25655251 PMCid:PMC4345919

22. Peck C, McCall M, McLaren B, Rotem T. (2000). Continuing medical education and continuing professional development: international comparisons. BMJ. 320(7232): 432—435. https://doi.org/10.1136/bmj.320.7232.432; PMid:10669451 PMCid:PMC1117549

23. Promoting good medical care (2004). https://www.uems.eu/.

24. Regnier K, Kopelow M, Lane D, Alden E. (2005). Accreditation for learning and change: quality and improvement as the outcome. J Contin Educ Health Prof. 25(3): 174—182. https://doi.org/10.1002/chp.26; PMid:16173052

25. Royal College of Physician and Surgeons of Canada (2018). http://www.royalcollege.ca/rcsite/home-e.

26. Royal College of Physicians and Surgeons of Canada. (2012). http://www.royalcollege.ca. Accessed 28 December 2012.

27. Shanafelt TD, Mungo M, Schmitgen J et al. (2016). Longitudinal study evaluating the association between physician burnout and changes in professional work effort. Mayo Clin Proc. 91(4): 422—431. https://doi.org/10.1016/j.mayocp.2016.02.001; PMid:27046522

28. Syed S. (2016). Competency Based Medical Education (CBME): What is it? https://canadiem.org/competency-based-medical-education. Accessed 30 March 2016.

29. The AMA Physician's Recognition Award and credit system. (2017). https://www.ama-assn.org/.

30. Union Europeenne des Medecins Specialistes. https://www.uems.eu/.

31. What is CPD? Union Europeene des Medecins Specialistes. Brussels: the Society (2017). http://www.uems.eu/general/glossary.