- Modern approaches of teaching of «Pediatrics» discipline for students of the IV course of the Medical Faculty at the Department of Facultative Pediatrics as a way to build their creative personality
Modern approaches of teaching of «Pediatrics» discipline for students of the IV course of the Medical Faculty at the Department of Facultative Pediatrics as a way to build their creative personality
PERINATOLOGIYA I PEDIATRIYA.2014.1(57):86-89; doi 10.15574/PP.2014.57.86
Modern approaches of teaching of «Pediatrics» discipline for students of the IV course of the Medical Faculty at the Department of Facultative Pediatrics as a way to build their creative personality
Shumnaya T. E.
Zaporizhzhya State Medical University, Zaporizhzhya, Ukraine
The objective of the work during the teaching of discipline «Pediatrics» discipline in the Department of Facultative Pediatrics is to develop students' creative personality by the way of refusing from the mechanical transfer of knowledge and improvement of individual practically oriented activities with students from mastering theoretical knowledge to practical application.
Patients and methods. For students of the IV course of the Medical Faculty of the Zaporizhzhya State Medical University was proposed voluntarily undergo testing to determine the level of their intellectual development. The method of «Cultural – free test for intelligence» (CFIT), which was proposed by Cattell, used as for the individual so for the group examination, moreover the respondents were presented in the form of pictures and diagrams that is why the test results did not depend on the impact on students of environmental factors, culture and education.
Results. The development of creativity in students is aimed at further development of their abilities, increasing of efficiency and training results, development of professional skills.
Conclusions. The study of «Pediatrics» discipline with the introduction of innovative pedagogical approaches generates students' initiative, a strong interest in the subject and the process of cognition, improves the quality of educational, scientific and research and practical activity.
Key words: department, pediatrics, creativity, teaching, students.
REFERENCES
1. Андрейцев В. 2005. Сучасна правнича наука та освіта: на шляху до Болонського процесу. Вища школа 3: 36—54.
2. Бабкіна О. 2006. Проблеми підвищення якості вищої освіти в Україні у контексті Болонських реформ. Освіта і управління 1: 91—95.
3. Шушляпин ОИ, Бабаджан ВД, Риндина НГ и др. 2012. Болонский процесс: медицинское образование в контексте творческих педагого-психологических подходов. МЛ 6: 16—20.
4. Волкова НП. 2007. Педагогіка. Навч посіб. К, Академ-видав: 616.
5. Волосовець ОП, Вітенко ІС. 2004. Зміст і форми організації самостійної роботи студента у вищих медичних навчальних закладах ІV рівня акредитації. Медична освіта 1: 5—8.
6. Галюк ВМ, Галюк НМ, Яворський МІ. 2012. Значення принципів Болонського процесу ц підвищенні якості навчання на кафедрі внутрішньої медицини. Буковинський мед вісник 3: 159—160.
7. Дмитришина БЯ, Беш ЛВ. 2009. Досвід організації самостійної роботи студентів IV курсу з педіатрії та його адаптація до умов кредитно-модульної системи навчання. Запорожский мед журнал 11;5: 133—135.
8. Кульчицький ВЙ. 2012. Формування професіогенезу особистості студентів медичних вузів України. Мед освіта 1: 36—39.
9. Маклаков АГ. 2002. Общая психология. СПб, Питер: 592.
10. Національна доктрина розвитку освіти. www.zakon.rada.gov.ua.
11. Поляченко ЮВ, Передерій ВГ. 2005. Медична освіта у світі та в Україні. К, Книга плюс: 284.
12. Панасенко ОІ, Буряк ВП, Каплаушенко АГ та ін. 2011. Проблеми вищої медичної освіти України в умоваї Болонського процесу. Запорізький мед журнал 3: 105—107.
13. Пономарьова-Семенова РО. 2007. Психологічні аспекти розвитку креативності обдарованої особистості. Обдарована дитина 7: 12.
14. Федченко СН. 2006. Использование современных технологий, системы контроля и коррекции знаний студентов в контексте Болонского процесса. Клінічна та експериментальна патологія 5;1: 53—56.