• Informative criteria for assessing the health of children and adolescents
en To content

Informative criteria for assessing the health of children and adolescents

PERINATOLOGIYA I PEDIATRIYA.2014.4(60):82–85

Informative criteria for assessing the health of children and adolescents

V.K. Kozakevych, E.B. Kozakevych

 

HSEI «Ukrainian Medical Stomatological Academy» Poltava, Ukraine

 

Object — to improve the methods of evaluation of the health status of school-age children based on the quantitative determination of the level of physical health; identify risk factors of violations.

 

Patients and methods. A comprehensive study of the health status of 530 children in the age 12–14 years is conducted. The aim of the study was to determine the incidence of physical development, the physical features of the body, condition of vegetative homeostasis and also to quantify the level of physical health. The main sources of information about the health status of children were: primary documentation of educational institutions; the in-depth review of medical and sociological surveys. The methods of spirometry, dynamometry are used and indicators of physical performance and the level of maximum oxygen consumption were determined by the use of veloergometry. The level of physical health is determined by the method of quantitative rapid assessment (G.L. Apanasenko) with underlined five levels of physical health (low, below average, average, above average and high). Assessment of the functional state of vegetative homeostasis in children was carried out taking into account the initial vegetative tone and autonomic reactivity.

 

Results. The algorithm for determining the health status (the probability of attributing of the child to each of the three groups of disease), which allows detecting changes in health under donozological level is obtained. Its application gives an exact match of the predicted child group of health with a real in 75% of cases, and 6% of the number of other cases certifies about the decrease of compensatory and reserve abilities of the organism and the risk of further disease development.

 

Conclusions. Thus, the used method of assessment of the state of health of school-age children, according to the compensatory and reserve abilities of the organism, taking into account the child's development and the impact of socioeconomic factors allow reveals changes in health status even at the level of functional disorders and timely to use preventive measures.

 

Key words: children, artificial feeding, breast milk substitutes, adaptation.

 

 

REFERENCES

 

 

1. Апанасенко ГЛ. Эволюция биоэнергетики и здоровье человека. Петрополис: сб: 123.

2. Апанасенко ГЛ. 2009. Охрана здоровья здоровых: постановка проблемы в Украине и России. Український мед часопис. 4(72): 122—124.

3. Антипкін ЮГ. 2005. Стан здоров'я дітей в умовах дії різних екологічних чинників. Мистецтво лікування. 2: 17—23.

4. Квашніна ЛВ. 2000. Нові підходи до оцінки стану здоров'я і діагностики його порушень у дітей шкільного віку. Автореф. дис. д.мед.н. Київ: 36.

5. Лук'янова ОМ, Квашніна ЛВ. 2004. Стан здоров'я дітей молодшого шкільного віку та шляхи його корекції. Перинатологія та педіатрія. 1: 35.

6. Лясота ТІ. 2010. Функціональний стан дітей молодшого шкільного віку в процесі адаптації їх до школи. Молода спортивна наука України. Зб наук праць з галузі фізичної культури і спорту. 14: у 4 томах. Львів. 1: 63—67.

7. Медведовська НВ, Пономаренко СД, Кульчицька ТК. 2007. Стан здоров'я підлітків та особливості їхнього способу життя. Україна. Здоров'я нації. 3—4: 27—30.

8. Няньковський СЛ, Яцула МС, Чикайло МІ. 2012. Стан здоров'я школярів в Україні. Здоровье ребенка. 5(40): 18—22.

9. Омельченко ТГ. 2011. Оценка состояния здоровья с использованием донозологической диагностики детей младшего школьного возраста. Актуальные проблемы теории и методики физической культуры, спорта и туризма. Матер ІV Междунар науч-практ конф молодых ученых. Минск: 244—246.

10. Омельченко ТГ. 2012. Контроль за станом здоров'я школярів у процесі фізичного виховання — актуальна проблема сьогодення. Фізична культура і здоров'я людини: історія, сьогодення, майбутнє. Матер Міжнар наук-практ конф (до 100-річчя першого диплома вчителя фізичної культури). Київ, Ун-т ім. Б. Грінченка: 327—332.

11. Тяжка ОВ, Козакова ЛМ, Строй ОА. 2011. Сучасні особливості стану здоров'я дітей молодшого і середнього віку м. Києва. Здоровье ребенка. 4(31): 12—16.

12. Яковлева ЭБ, Касьянова НБ, Чурилова ОА. 2006. Пубертатный период — современные взгляды на проблему. Український мед альманах. 9,6: 163—164.

13. BenShlomo Y, Kuh D. 2002. A life course approach to chronic disease epidemiology: conceptual models, empirical challenges and interdisciplinary perspectives. Int J Epidemiol. 31: 285—293.

14. Hryhorchuk D, Freedmann L, Loukianova E et al. Predictors of blood lead among three-year old Ukrainian children: a nested case control study. Submitted in 2005 to International Journal of Ocupational and enviromental Health.