• Implementation of the pilot project (pooling of financial resources, differentiation of financial resources by types of medical care): preferences and risks
en To content

Implementation of the pilot project (pooling of financial resources, differentiation of financial resources by types of medical care): preferences and risks

PERINATOLOGIYA I PEDIATRIYA.2014.4(60):10–13;doi10.15574/PP.2014.60.10

Implementation of the pilot project (pooling of financial resources, differentiation of financial resources by types of medical care): preferences and risks

M.V. Shevchenko

 

Ukrainian Institute of strategic researches of the MoH of Ukraine, Kyiv, Ukraine

 

Purpose. Implementation evaluation the introduction of new financial and economic mechanisms in the pilot regions, in particular the creation of a more powerful financial «pools», the differentiation of expenses of medical care and the possibility of dissemination of experience on the healthcare system in Ukraine.

Materials and methods. Analyzed the provisions of relevant laws and regulations, monitoring data of indicators for the assessment of the health care reform in pilot regions . Used analytical, comparative methods.

 

Results. The research found that the combination of financial resources at the level of the oblast budget has allowed to provide the principle exterritoriality, fairness specialized medical care, to form a more powerful financial pools to provide guarantees for the population. In particular, in Dnipropetrovsk oblast are provided 100% funding for emergency care, increased by 46.3% financing provision of preferential categories of the population free of drugs on prescription, shows expenditure of drugs and nutrition in the unified standards and increase their more than 2 times. Funding reduced economic classification of expenditures at the level of managers of the lowest level allowed to Finance health facilities that provide mine action activities in the pilot regions for two codes of economic classification of expenditures. It has allowed to simplify and reduce the workflow in health care facilities; to accelerate the payment of payment orders to the agencies of the State Treasury service of Ukraine, to increase the efficiency of introducing changes in the painting of the appropriations for the stewards of the lowest level, to simplify the procedure of budget transfers in part changes plans for the use of budget funds; to determine the priority of payments.

Conclusions. Concentration at the level of oblast budget financial, human and material resources allows you to legally provide the routing of the patient according to the need in the direction of medical care, the implementation of common approaches to financing institutions, the selection of priority measures, reduction of financial risks for patients. Using funding for two codes of economic classification of expenditures in health care settings regardless of the type of medical care is a positive innovation and can be distributed to health facilities irrespective of a kind of medical care on the territory of Ukraine.

 

Key words: integration of financial resources, financial pooling, reduced cost classification, differentiation.

 

 

REFERENCES

 

1. Деякі питання розподілу обсягу міжбюджетних трансфертів (у редакції від 12.04.2014): постанова Кабінету Міністрів України від 08.12.2010 р. № 1149. http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1149—2010%D0%BF/card6#Public.

2. Доклад о состоянии здравоохранения в мире, 2000 г.: системы здравоохранения: улучшение деятельности. Всемирная организация здравоохранения. Женева, 2000: 108—109.

3. Про внесення змін до Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ: постанова Кабінету Міністрів України від 08.02.2012 № 86. http://zakon2.ra

4. Про внесення змін до Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ: постанова Кабінету Міністрів України від 19.06.2013 р. № 465. http://zakon2.ra

5. Про економію державних коштів та недопущення втрат бюджету: постанова Кабінету Міністрів України від 01.03.2014 р. № 65. http://zakon1.ra

6. Про затвердження Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету та Інструкції щодо застосування класифікації кредитування бюджету : наказ Міністерства фінансів від 12.03.2012 р. № 333 (зареєстрований у Міністерстві юстиції України 27.03.2012 р. за № 456/20769). http://www.minfin.gov.ua/control/uk/publish/artic

7. Про затвердження комплексу показників для проведення оцінки реформування системи охорони здоров'я у пілотних регіонах: наказ МОЗ України від 15.08.2011 р. № 507. http://moz.gov.ua/ua/portal/dn_20110815_507.html.

8. Про затвердження Методики розподілу обсягу видатків між видами медичної допомоги : наказ МОЗ України від 15.05.2013 р. № 373 (зареєстрований у Міністерстві юстиції України 20.06.2013 р. за №1044/23576). http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1044<13.

9. Про порядок проведення реформування системи охорони здоров'я у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях та місті Києві: Закон України від 07.07.2011 р. № 3612

10. Про удосконалення моніторингу реформи системи охорони здоров'я: наказ МОЗ України від 11.06.2013 р. № 494. http://www.moz.gov.ua/ua/por

11. The world health report: health systems fnancing: the path to universal coverage. Всемирная организация здравоохранения. Geneva, 2010: 88—89.