• Порушення розумового розвитку дитини: причини та можливості попередження
ua До змісту Повний текст статті

Порушення розумового розвитку дитини: причини та можливості попередження

Modern Pediatrics.Ukraine.2020.3(107): 46-53; doi 10.15574/SP.2020.107.46
Маменко М. Є.1, Романкевич І. В.1, Шлєєнкова Г. А.2
1Національна медична академія післядипломної освіти імені П.Л. Шупика, м. Київ, Україна
2Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, Україна

Для цитування: Маменко МЄ, Романкевич ІВ, Шлєєнкова ГА. (2020). Порушення розумового розвитку дитини: причини та можливості попередження. Сучасна педіатрія. Україна. 3(107): 46-53; doi 10.15574/SP.2020.107.46
Стаття надійшла до редакції 12.02.2020 р.; прийнята до друку 18.05.2020 р.

Порушення розумового розвитку, або розумова відсталість, є не тільки тяжким випробуванням для дитини та її родини, але й проблемою для системи охорони здоров'я країни. Відсутність єдиної термінології та уніфікованих підходів до діагностики не дають змоги визначити реальні масштаби проблеми, але вважається, що розумова відсталість спостерігається приблизно в 1–3% населення світу та переважає у країнах із низьким і середнім рівнем доходів. Розумова відсталість може маніфестувати в дітей різного віку, мати різний ступінь виразності та різний потенціал ефективності корекції, що робить своєчасну діагностику важливим, але й досить складним завданням. Підходи до виявлення порушень розумового розвитку різняться залежно від віку дитини.
Мета — ознайомити широке коло лікарів із принципами діагностики, можливого медикаментозного втручання та реабілітації дітей із порушеннями розумового розвитку.
Висвітлено такі основні питання: найчастіші причини порушень розумового розвитку; вплив неповноцінного харчування на розвиток розумової відсталості; діагностика порушень розумового розвитку в дітей різного віку; важливі елементи об'єктивного обстеження у виявленні порушень розумового розвитку; оцінка інтелекту з розрахунком коефіцієнта IQ; можливості профілактики та корекції порушень розумового розвитку у дітей. Затримка розумового розвитку має залишатися в центрів особливої уваги лікарів різних спеціальностей з огляду на широкий спектр причин, які до неї призводять. Особлива роль у питаннях вчасної діагностики порушень ментальних функцій, виявлення можливих причин, створення плану обстеження належить фахівцям загальної практики. Від них також залежить профілактика форм розумової недостатності, пов'язаних із нераціональним харчуванням, недостатньою увагою з боку батьків до виховання дитини, впливом різних факторів середовища. У багатьох випадках розумову відсталість і загальні порушення розвитку легше попередити, ніж лікувати.
Автори заявляють про відсутність конфлікту інтересів
Ключові слова: порушення розумового розвитку, діти, діагностика, лікування, реабілітація.

ЛІТЕРАТУРА

1. American Association of Intellectual and Developmental Disabilities. (2016). Intellectual disability. URL: https://aaidd.org/intellectual-disability. Accessed July 7, 2016.

2. Behrooz HG, Tohidi M, Mehrabi Ya et al. (2011). Subclinical hypothyroidism in pregnancy: intellectual development of offspring. Thyroid. 21 (10): 1143—1147. https://doi.org/10.1089/thy.2011.0053; PMid:21943136 PMCid:PMC3179614

3. Bougma K et al. (2013). Iodine and Mental Development of Children 5 Years Old and Under: A Systematic Review and Meta-Analysis. Nutrients. 5: 1384—1416. https://doi.org/10.3390/nu6125770; PMCid:PMC4276997.

4. Braaten BE, Norman D. (2006). Intelligence (IQ) Testing. Pediatrics in Review November. 27 (11): 403—408. https://doi.org/10.1542/pir.27-11-403; PMid:17079505

5. Cerbone M, Bravaccio C, Capalbo D, Polizzi M, Wasniewska M, Cioffi D, Improda N, Valenzise M, Bruzzese D, De Luca F, Salerno M. (2011). Linear growth and intellectual outcome in children with long-term idiopathic subclinical hypothyroidism. Eur J Endocrinol. 164: 591—597. https://doi.org/10.1530/EJE-10-0979; PMid:21292920

6. Committee on Substance Abuse and Committee on Children with Disabilities. (2000). Fetal Alcohol Syndrome and Alcohol-Related Neurodevelopmental Disorders. Pediatrics. 106. 358. https://doi.org/10.1542/peds.106.2.358.

7. De Escobar GM, Obregon MJ, Escobar F. (2004). Del Rey Role of thyroid hormone during early brain development. European Journal of Endocrinology. 151: 25—37. https://doi.org/10.1530/eje.0.151u025; PMid:15554884

8. Ergur AT, Taner Y, Ata E, Melek E, Bakar EE, Sancak T. (2012). Neurocognitive functions in children and adolescents with subclinical hypothyroidism. J Clin Res Pediatr Endocrinol. 4: 21—24. https://doi.org/10.4274/Jcrpe.497; PMid:22394701 PMCid:PMC3316458

9. Julvez J, Alvarez-Pedrerol M, Rebagliato M, Murcia M, Forns J, Garcia-Esteban R, Lertxundi N, Espada M, Tardon A, Riano Galan I, Sunyer J. (2013). Thyroxine levels during pregnancy in healthy women and early child neurodevelopment. Epidemiology. 24: 150—157. https://doi.org/10.1097/EDE.0b013e318276ccd3; PMid:23232616

10. Маменко МЄ. (2017). Профілактика йододефіцитних захворювань: що має знати та може зробити педіатр і лікар загальної практики? (Клінічні рекомендації). Современная педиатрия. 2 (82): 8—16. https://doi.org/10.15574/SP.2017.82.8.

11. Maulik PK, Mascarenhas MN, Mathers DM, Dua T, Saxena S. (2011, Mar-Apr). Prevalence of Intellectual Disability: a Meta0Analysis of Population-Based Studies. Res Dev Disabil. 32 (2): 419—436. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2010.12.018
PMid:21236634

12. Mishra S, Mishra AP. (2018). Approach to Neurodegenerative Disease in Children: A Short Review. Progressing Aspects in Pediatrics and Neonatology. 1 (5). PAPN. https://doi.org/10.32474/PAPN.2018.01.000121

13. Moeschler JB, Shevell M. (2014). Comprehensive Evaluation of the Child With Intellectual Disability or Global Developmental Delays. Pediatrics September. 134 (3): e903-e918. https://doi.org/10.1542/peds.2014-1839; PMid:25157020

14. МОЗ України. (2008). Клінічний протокол медичного догляду за здоровою дитиною до 3 років. Наказ МОЗ України від 20.03.2008 № 149: 84.

15. Pedersen CB, Mors O, Bertelsen A et al. (2014). A comprehensive nationwide study of the incidence rate and lifetime risk for treated mental disorders. JAMA Psychiatry. 71 (5): 573—581. https://doi.org/10.1001/jamapsychiatry.2014.16; PMid:24806211.

16. Puiu M, Dumitriu S, Chiritta-Emandi A, Gradinaru R, Arghirescu S. (2013, Jan 9). The Genetics of Mental Retardation, Genetic Disorders, Intech Open, doi: 10.5772/52964. URL: https://www.intechopen.com/books/genetic-disorders/the-genetics-of-mental-retardation. https://doi.org/10.5772/52964

17. Purugganan O. (2018, Jun). Intellectual Disabilities. Pediatrics in Review. 39 (6): 299—309. https://doi.org/10.1542/pir.2016-0116; PMid:29858292

18. Rare Disease UK. (2018). Living with a rare condition: the effect on mental health — Rare Disease UK. URL: www.raredisease.org.uk/our-work/living-with-a-rare-condition-the-effect-on-mental-health-2018/. Accessed October 19, 2018.

19. Raymond J, La Franchi SH. (2010). Fetal and neonatal thyroid function: review and summary of significant new findings. Curr Open Endocrinol Diabetes Obes. 17 (1): 1—7. https://doi.org/10.1097/MED.0b013e328333b0b2; PMid:19901830

20. World Heals Organization. (2020). Micronutrient deficiencies. URL: https://www.who.int/nutrition/topics/idd/en.

21. Zimmermann MB. (2009). Iodine Deficiency. Endocrine Reviews. 30 (4): 376—408. https://doi.org/10.1210/er.2009-0011; PMid:19460960