• Experience in organizing physical rehabilitation of adolescents (aged 16-17) with hypertension in school conditions.
To content

Experience in organizing physical rehabilitation of adolescents (aged 16-17) with hypertension in school conditions.

SOVREMENNAYA PEDIATRIYA.2014.3(59):89-93; doi 10.15574/SP.2014.59.89

 

Experience in organizing physical rehabilitation of adolescents (aged 16-17) with hypertension in school conditions.

 

Ivan'ko O. G., Mikhalyuk E. L., Pidkova V. Ya., Nedel'skaya E. V., Malakhova S. M., Kizima N. V., Krut' O. S., Patsera M. V., Radutnaya E. A., Shul'ga A. A.

Zaporizhzhia State Medical University

 

Purpose: to elaborate the principles in organizing physical rehabilitation of adolescents with arterial hypertension (AH) directly at school using an ergocycle training program and consolidate results.

 

Patients and methods: 81 adolescents with AH passed the training exercises according to the suggested method. Rehabilitation period lasted for 6 months.

 

Results: Every training exercise regularly reduced arterial tension (AT) at the fifth minute of the recovering period that showed a positive symptomatic influence of the ergocycle training. Physical performance of the patients under training increased according to the PWC 170 test. Six months later after the rehabilitation program a daily average systolic arterial tension decreased boys by3 mm Hg among and by11 mmHg among girls, that allowed the significant number of schoolchildren to leave the area of high level of arterial pressure and achieve the so-called "target indicators ".

 

Conclusions: proved positive effect of regular dynamic physical exercises (ergocycle training) between adolescents shows the usefulness and feasibility of a fitness-gym directly at educational institutions.

 

Key words: adolescents, arterial hypertension, physical rehabilitation, educational institution.

 

REFERENCES

1. Волосовец АП, Кривопустов СП, Мороз ТС. 2010. Артериальная гипертензия у детей и подростков: современные подходы к диагностике и лечению. Therapy. 2(44): 25—27.

2. Майданник ВГ, Коренєв ММ, Хайтович МВ, Богмат ЛФ. 2006. Діагностика та класифікація первинної артеріальної гіпертензії у дітей. ПАГ. 6: 5—10.

3. Майданник ВГ, Хайтович МВ, Місюра ЛІ та ін. 2006. Діагностика та лікування первинної артеріальної гіпертензії у дітей та підлітків. Метод рекомен. К, Нац. мед. ун-т ім. ОО. Богомольця: 43.

4. Контроль высокого артериального давления у детей и подростков: рекомендации Европейского общества гипертензии. Артериальная гипертензия. 2009. 6(8): 55—84.

5. Коренєв ММ, Богмат ЛФ, Ніконова ВВ та ін. 2009. Лікування та профілактика формування ускладнень у підлітків із артеріальною гіпертензією. Метод реком. К: 25.

6. Рекомендації Української Асоціації кардіологів з профілактики та лікування артеріальної гіпертензії. Посібн до Національної програми профілактики і лікування артеріальної гіпертензії. 4-е вид. К. 2008: 53.

7. Иванько ОГ, Михалюк ЕЛ, Пидкова ВЯ та ін. 2011. Физические упражнения и артериальная гипертензия у подростков. Здоровье ребенка. 4: 113—116.

8. 2007 Guidelines for the management of arterial hypertension. Europ Heart Journal. 2007. 28: 1462—1536. PMid:17562668

9. Whelton SP, Chin A, Xin X, He J. 2002. Effect of aerobic exercise on blood pressure: A meta-analysis of randomized, controlled trials. Ann Intern Med. 136(7): 493—503. http://dx.doi.org/10.7326/0003-4819-136-7-200204020-00006

10. The IDF consensus definition of the Metabolic syndrome in children and adolescents. Brussels international diabetic federation, 2007: 23.