• Effect of health and spa treatment on psychological and somatic parameters of children from the boarding school.
To content

Effect of health and spa treatment on psychological and somatic parameters of children from the boarding school.

SOVREMENNAYA PEDIATRIYA.2014.3(59):33-39; doi 10.15574/SP.2014.59.33

Effect of health and spa treatment on psychological and somatic parameters of children from the boarding school.

Pipa L. V., Filik A. V., Lukyanovich I. L., Pilyuiko N. V., Murdid M. P., Lysytsia Yu. M., Astakhova Gh. F., Zamoroka V. M.

N.I. Pirogov Vinnitsa National Medical University, Ukraine

Sanatorium «Yuzhnoberezhnyi», Alupka, Ukraine

Objective: To investigate the effect on the psycho emotional state of children from the boarding school with the respiratory system disorders during the psychopharmacological correction and health and spa treatment.

Patients and methods. A total of 40 children in the age 10–14 years were under observation. All children underwent such examinations as study of anxiety, exhaustion of mental processes, self-estimation of state and laboratory and instrumental examination. The 20 children from them had received pharmacological support by noofen within 15 days.

Results. In adolescents with a family deprivation, who had respiratory disorders such as pseudoasthmatic and asthmatic attacks have been found the signs of psychosomatic development (expressed anxiety, exhaustion of mental processes and reduced self-estimation) and functional disorders. Rehabilitation measures have reduced the painful manifestations in 72 % of patients. Supplement rehabilitation measures by noofen had shown the best response to treatment. The data of psychological researches confirms the changes in the general blood analysis, respiratory samples and ECG.

Conclusions. The combination of rehabilitation measures with pharmacological correction by noofen significantly more efficient, but requires extending the course of treatment, because the full restoration of the functions disorders during the study period was not achieved.

Key words: psychosomatic disorders, anxiety, rehabilitation, children.

REFERENCES

1. Антропов ЮФ, Бельмер СВ. 2005.Соматизация психических расстройств в детском возрасте. М.

2. Арина ГА, Николаева ВВ. 2004. Психология телесности: методологические принципы и этапы клинико-психологического анализа. Матер межведомственной научно-практ конф «Междисциплинарные проблемы психологии телесности». Москва, 20—21 окт. 2004 г. М.

3. Бєляєва ОЕ, Даниленко ГМ. 2012. Особливості когнітивної сфери дітей, що навчаються за програмою «Інтелект України». Когнітивні розлади у дітей. Матеріали наук. симп. Х: 8—9.

4. Гринберг Дж. 2004. Управление стрессом. 7-е изд. СПб, Питер: 496.

5. Золотова ТН. 2008. Психология стресса. М, Книголюб: 192.

6. Ковалева ОН. 2011. Механизмы развития и нейрофармакологическая коррекция вегето-сосудистых нарушений у больных артериальной гипертензией с метаболическим синдромом. Ліки України. 2(6): 11—16.

7. Кондаков ИМ. 2007. Психология. Иллюстрированный словарь. СПб, Прайм-ЕВРОзнак: 783.

8. Кукурудза ГВ. 2012. Дитяче-батьківські відносини як фактор розвитку дітей раннього віку з психомоторними порушеннями. Когнітивні розлади у дітей. Матеріали наук. симп. Х: 16—17.

9. Леонтьев ДА. 2003. Экзистенциальная тревога и как с ней не бороться. Московск психотерапевтич журн. 2: 107—119.

10. Маклаков АГ. 2007. Общая психология. Учебн. для вузов. СПб, Питер: 583.

11. Малкина-Пых ИГ. 2005. Телесная терапия. М, Эксмо: 752.

12. Нагорна НВ, Дубова ГВ, Бордюгова ОВ. 2013. Психовегетвтивний синдром у дітей та шляхи його усунення. Таврич медико-биологич вестн. 16,3,1(63): 110—117.

13. Николаева ВВ, Арина ГА. 2003. Клинико-психологические проблемы психологии телесности. Психологич журн. 24,1: 119—126.

14. Монастырский ЮИ, Серкова ВК, Кузьминова НВ, Домбровская ЮВ. 2007. Опыт применения «Ноофена» в лечении больных нейроциркуляторной дистонией. Укр терапевт журн. 4: 83—86.

15. Пезешкиан Н. 2006. Психосоматика и позитивная психотерапия. М, Ин-т позитивной психотерапии: 464.

16. Перова ЕИ. 2005. Стресс и психические расстройства в спортивной травматологии. Спортивный психолог. 1(4): 56—58.

17. Прихожан AM, Толстых НН. 2005. Психология сиротства. Учебн пособ для студентов вузов, обучающихся по направлению и специальностям психологии. 2-е изд. СПБ, Питер.

18. Проскурина ТЮ, Михайлова ЕА. 2012. Когнитивные нарушения у подростков с невротическими расстройствами. Когнітивні розлади у дітей. Матеріали наук симп. Х: 48—49.

19. Проскурина ТЮ. 2012. Социальные и клинические предпосылки школьной неуспеваемости и ее коррекция у учеников младших классов с аффективной патологией. Когнітивні розлади у дітей. Матеріали наук симп. Х: 45—47.

20. Сандомирский МЕ. 2005. Психосоматика и телесная психотерапия. Практич рук-во. М, Класс: 592.

21. Хухлаева ОВ, Хухлаев ОЕ, Первушина ИМ. 2004. Тропинка к своему Я.: как сохранить психологическое здоровье дошкольников. М, Генезис: 175.

22. Erhart M et al. 2012. Examining the relationship between attentiondeficit/hyperactivity disorder and overweight in children and adolescents obesity. Eur Child Adolesc Psychiatry. 21(1): 39—49. http://dx.doi.org/10.1007/s00787-011-0230-0; PMid:22120761

23. Hebebrand J, Herpertz-Dahlmann B. 2009. Psychological and psychiatric aspects of pediatric obesity. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am. 18(1): 49—65. http://dx.doi.org/10.1016/j.chc.2008.08.002; PMid:19014857

24. Matthews G, Zeidner M, Roberts RD. 2004. Emotional intelligence: science and myth. Mil.

25. Silber TJ. 2003. Somatization Disorders in Children and Adolescents. Pediatrics in Review. 24,8: 255—264. http://dx.doi.org/10.1542/pir.24-8-255

26. Vander Wal JS, Mitchell ER. 2011. Psychological cjmplication of pediatric obesity. Pediatr Clin North Am. 58(6): 1393—1401. http://dx.doi.org/10.1016/j.pcl.2011.09.008; PMid:22093858