• Drawing tests display as a way emotional children with allergic diseases
en To content

Drawing tests display as a way emotional children with allergic diseases

PERINATOLOGIYA I PEDIATRIYA. 2014. 3(59):109-112; doi 10.15574/PP.2014.59.109

 

Drawing tests display as a way emotional children with allergic diseases

 

Shumna Т. E.

Zaporizhzhya state medical university, Zaporiszhzhya, Ukraine 
 

Purpose: to explore the features of the psycho-emotional sphere among children, contributing to the development of allergic diseases.

 

Patients and methods: investigation of the emotional sphere carried out using techniques «Draw a person» and «House, tree, man» among 287 children with allergic diseases and 56 healthy children of the industrial region.

 

Results: drawing tests possible to identify children with allergic diseases such categories as aggression, anxiety, negative emotions consolidation. The disease has been a major source of negative emotional states. This led to alienation, lack of need for communication, recognition, respect.Children with an allergic diseases were reduced cognitive abilities, clinical complications of the underlying disease. This required a complex of an individualized preventive measures.

 

Conclusions: improving the quality of life of sick children differentiated approach to learning, education, forecasting their social adaptation and health.

 

Key words: emotionality, drawing tests, allergic diseases, children.

 

REFERENCES

 

1. Корольчук МС, Криворучко ПП. 2010. Історія психології. К, Ельга: 248.

2. Марченко ЕЄ. 2005. Характеристика вегетативного статусу у дітей, хворих на бронхіальну астму за даними зональної термографії тіла. Мед перспективи 10(2): 50—54.

3. Процюк ТЛ, Чирка ОВ, Суркова НМ та ін. 2011. Особливості клінічного перебігу бронхіальної астми та атопічного дерматиту, асоційованих з проявами недиференційованої дисплазії сполучної тканини у дітей. Перинатология и педиатрия. 2(46): 113—115.

4. Попов ОІ, Лупаренко СЄ, Бойко ЛТ. 2011. Психолого-гігієнічна сутність, види та особливості здоров’язберігаючих технологій у дітей в умовах сучасного навколишнього середовища. Довкілля та здоров’я 3: 73—76.

5. Проективная психология: монография. — М.: Апрель Пресс; Изд-во ЭКСМО-Пресс, 2009: 528.

6. Реброва ОЮ. 2006. Статистический анализ медицинских данных. Применение пакета прикладных программ STATISTICA. М, МедиаСфера: 312.

7. De Bray J. 2005. Extra- and intrakranial vertebrobasilar dissection: diagnosis and prognosis. J Neur Neurosurg Psych 63(1): 46—51.

8. Pop CF. 2006. Quality of life in children with bronchial asthma and allergic rhinitis. Pneumologia 55(2): 74—79.

9. Steinhoff M, Bienenstock J, Schmelz M. 2006. Neurophysiological, neuroimmunological and neuroendocrine basis of pruritus. J Invest Dermatol 126: 1705—1718.

10. Kirk F, Tyler R, Russel D et al. 2004. The psichometric properties of a tinninus handicap questionnaire. Ear Hearing 11: 434—445.